تاثیر حبوبات بر ریسک بروز دیابت

دیابت نوع دو بیماری شایع و خطرناکی است که بیش از 400 میلیون نفر از مردم دنیا گرفتار آن هستند. حالا یک مطالعه جدید نشان داده که مصرف دانه هایی مانند نخود، بادام زمینی، سویا و لوبیا میتواند احتمال بروز بیماری دیابت نوع دو را کاهش دهد. محققان از قبل میدانستند که این مواد حاوی مقادیر بالایی از پروتئین و ویتامین های گروه بی، فیبر و موادی مانند کلسیم و منیزیم و پتاسیم هستند و به همین جهت ارزش غذایی بالایی دارند. آنها همچنین موادی به نام phytochemicals دارند که متابولیسم بدن را بهتر کرده و ما را در مقابل بیماری های قلبی محافظت میکنند.

محققان اسپانیایی با مطالعه بیش از سه هزار نفر در مدت چهار سال متوجه شدند که در آنهایی که حبوبات بیشتری مصرف کرده بودند ریسک بروز دیابت نوع دو 35 درصد کمتر از آنهایی بود که مقادیر کمتری از این ماده در رژیم غذایی خود داشتند. منظور از مصرف کم حبوبات در این تحقیق مقادیر کمتر از 12 گرم در روز و مصرف زیاد به معنای 28 گرم در روز بود.

محققان عقیده دارند جایگزینی موادی مانند نان و برنج و سیب زمینی که کربوهیدرات بالا دارند با حبوبات که پروتئین بالا دارند میتواند تاثیر مهمی در کاهش احتمال بروز دیابت داشته باشد.

TOP