آیا وجود رنگ در چای، مجاز است؟

باید توجه کرد که صرفاً زود رنگ دادن چای به این معنا نیست که در آن از رنگ‌های شیمیایی غیرمجاز استفاده شده است، بلکه در برخی از انواع چای‌های نامرغوب، ممکن است رنگ چای استخراج و سپس به چای معمولی اضافه شود که این کار مجاز است.

 

چای

افزودن رنگ‌های خوراکی به چای ممنوع است

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو، افزودن هر نوع رنگ خوراکی را به چای غیرمجاز و ممنوع دانست.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو با اشاره به طعم دهنده‌های افزوده شده به چای آن‌ها را به دو صورت طبیعی یا مشابه طبیعی دسته بندی کرد و گفت: هر دو نوع این‌ها بر مبنای مقررات ملی و بهداشتی و اخذ مجوزهای بهداشتی، مورد مصرف کارخانه های تولیدی قرار می‌گیرند.

نسترن محمدی همچنین با اشاره به تولید چای سیاه به دو صورت C.T.C و ارتدکس به ارقام قلم، شکسته، باروتی و خاکه اظهار داشت: چایی که با توجه به شکل فیزیکی از سوی تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی به نام چای کله مورچه معروف شده است نوعی از چای سیاه است که با روش فرآوری توسط دستگاه‌هایی که برای خرد کردن برگ چای استفاده می‌شود به شکل ریز و گرانوله در می آید که همین امر و سطح تماس بیشتر آن با آب موجب می‌شود رنگ دهی این نوع چای بیشتر از انواع دیگر باشد.

وی افزود: بیش از نیمی از مصرف چای سیاه در جهان چای C.T.C بوده و در ایران نیز جهت تولید چای های کیسه ای از این نوع چای استفاده می شود لذا کارخانه هایی اجازه افزودن طعم دهنده به چای های تولید خود را دارند که از امتیاز کاربرگ ارزیابی برنامه های پیش نیازی (PRP) بالای 900 برخوردار باشند.

صرفاً زود رنگ دادن چای به این معنا نیست که در آن از رنگ‌های شیمیایی غیرمجاز استفاده شده است، بلکه در برخی از انواع چای‌های نامرغوب، ممکن است رنگ چای استخراج و سپس به چای معمولی اضافه شود که این کار مجاز است

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو در بخش دیگر سخنانش افزودن هر نوع رنگ حتی خوراکی به چای را غیرمجاز و ممنوع بر شمرد و تصریح کرد: کارشناسان اداره کل و معاونت های غذا و داروی سراسر کشور و مسئولین فنی به طور مستمر بر واحدهای تولیدکننده این محصولات نظارت می‌کنند تا از رعایت ضوابطی مثل فلزات سنگین، باقیمانده سموم و مایکوتوکسین‌ها در محصول نهایی اطمینان حاصل نمایند.

محمدی از مصرف کنندگان خواست ضمن دقت در موارد درج شده بر روی برچسب محصول مانند شماره پروانه ساخت محصولات داخلی؛ آمار چای های وارداتی و تولید داخل را در سایت سازمان غذا و دارو به نشانی WWW.FDO.GOV.IR مشاهده کنند.

اما و اگرها درباره سلامت "چای"هایی که زود رنگ می‌دهند

مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ضمن پاسخ به برخی اما و اگرها درباره سلامت چای‌های دانه‌ریزی که سریع رنگ می‌دهند، گفت: به مردم توصیه می‌کنیم از چای‌هایی که مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند و در کارخانه‌های مورد تائید بسته‌بندی شده‌اند، استفاده کنند.

دکتر بهروز جنت درباره سلامت چای‌های دانه ریزی که سریع رنگ می‌دهند، گفت: باید توجه کرد که صرفاً زود رنگ دادن چای به این معنا نیست که در آن از رنگ‌های شیمیایی غیرمجاز استفاده شده است، بلکه در برخی از انواع چای‌های نامرغوب، ممکن است رنگ چای استخراج و سپس به چای معمولی اضافه شود که این کار مجاز است.

وی با بیان اینکه رنگ‌های غیرمجاز، ممکن است در محصولات غیرمجاز و تقلبی که در بازار هستند، استفاده شده باشند، افزود: بر این اساس به مردم توصیه می‌کنیم تا از چای‌هایی که مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند و در کارخانه‌های مورد تائید ما بسته‌بندی شده و نشان سازمان غذا و دارو را دارند، استفاده کنند.

جنت با تأکید بر اینکه صرفاً زود رنگ دادن چای به این معنا نیست که در آن از رنگ‌های شیمیایی غیرمجاز استفاده شده است، افزود: اگر محصولی از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کند، آن محصول به طور مداوم کنترل می‌شود.

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو همچنین اظهار کرد: این موضوع در دنیا هم یک تکنولوژی شده است؛ به این صورت که رنگ چای‌هایی را که خیلی مرغوب نیستند، استخراج کرده و از آن برای چای‌های مرغوب‌تر استفاده می‌کنند.


نویسنده : مریم مرادیان

منبع : http://article.tebyan.net

TOP