در خرید خیارشور به این نکات مهم توجه کنید

خیار شور جزو خوراکی های خوشمزه ای است که اکثر مردم دوست دارند. در این مطلب راجع به نکاتی که در زمان خرید خیارشور باید به آنها توجه کنید، صحبت می کنیم.

علائم فاسد شدن خیارشور

دکتر محمد حسین عزیزی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران، با برشمردن ویژگی‌هایی که هنگام خرید و استفاده از خیارشور باید در نظر گرفته شود، گفت: انواع خیارشورهای صنعتی به دلیل رعایت موازین بهداشتی هنگام تهیه و بسته‌بندی، در مقایسه با انواع فله‌ای آن، کمتر دچار خرابی و فساد زودهنگام می‌شوند و در اولویت مصرف قرار دارند.

خیارشورهایی که در کارخانه و تحت تدابیر بهداشتی تهیه می‌شوند دارای انواع ویژه، ممتاز، درجه یک و درجه دو هستند که تفاوت آن‌ها در اندازه خیارها، یعنی ریزی و درشتی آن‌هاست. این اندازه در کیفیت خوراکی آن‌ها به لحاظ تردی و خوشمزگی تاثیر دارد، ولی از لحاظ ارزش تغذیه‌ای فرقی با هم ندارند. وی با اشاره به اینکه بهترین نوع خیارشور انواعی است که بوی خوب داشته، ترد و خوشمزه باشد، گفت: در خیارشورهای صنعتی در حد مجاز از مواد نگهدارنده ضد کپک و ضد قارچ استفاده می‌شود تا دچار فساد زودهنگام نشوند.

 

چرا آب نمک خیارشورهای فله‌ای شیری‌رنگ می‌شود؟

دلیل شیری رنگ شدن آب نمک اغلب خیارشورهای فله‌ای، نگهداری نادرست محصول در شرایط نامساعد محیطی است که بر میزان فسادپذیری آن می‌افزاید و علت این تغییر رنگ، رشد کپک‌ها و قارچ‌ها در آن است که نشاندهندهٔ مراحل اولیه فساد آن و هشداری برای انصراف از خرید یا مصرف چنین خیارشوی محسوب می‌شود.

 

آیا استفاده از خیارشورهای کپک زده موجب بیماری یا مسمومیت می‌شود؟

مسمومیت و بیماری ناشی از خوردن خیارشورهای کپک زده، بلافاصله پس از مصرف ایجاد نمی‌شود، ولی در درازمدت احتمال دارد خطر ابتلا به انواعی از سرطان‌ها را افزایش دهد.

 

نحوه نگهداری خیارشور

بعد از باز شدن در ظرف، این محصول باید در یخچال نگهداری شود و اگر در بیرون از یخچال بماند باید هرچه سریعتر مصرف شود.

 

آیا مصرف روزانه خیارشور و شوری‌های دیگر اشکالی دارد؟

مصرف روزانه خیارشور و شوری‌های دیگر به دلیل وجود مقدار زیادی نمک در آن توصیه نمی‌شود. طبق استاندارد میزان نمک به کار رفته در خیارشور نباید از ده درصد تجاوز کند، ولی در خیلی از موارد مخصوصا در خیارشورهای فله‌ای میزان نمک مصرفی خیلی بیشتر از این مقدار است و می‌توان گفت یکی از دلایل پرفشاری خون در کشور ما، از جمله مصرف زیاده از حد انواع شوری‌هاست.

TOP