از خواص پروتئین سفیدی به نام گوشت مرغ چه می دانید؟

ارزش تغذیه ای گوشت مرغ

گوشت مرغ گوشت سفید است و سرشار از پروتئین بوده و حاوی ویتامین هایی نظیر آ ،ث ،د ،ب 6 ،ب 12 و مواد معدنی نظیر آهن ،کلسیم ،فسفر و منیزیم است .چربی گوشت مرغ در مقایسه با  گوشت قرمز کمتر است .گوشت مرغ  يکي از پرمصرف ترين مواد غذايي در سراسر دنيا می باشد و شامل قسمت هایی چون  بال و گردن , دل و سنگدان , پوست و پا می باشد .در ادامه به بررسی فواید و مضرات هر کدام از این اجزا می پردازیم.

خواص گوشت مرغ

1- بال  و گردن مرغ

بال‌ مرغ  سرشار از چربي و کالري است . بال و گردن محل تزريق واکسن به طيور است،  ماندگاري مواد تزريقي در بال  کم بوده و مصرف آن از اين بابت مشکلي ايجاد نخواهد کرد. اما  گردن مرغ، به دليل آن‌که محل عبور نسوج عصبي و بسياري از غدد لنفاوي است مصرفش توصيه نمي‌شود.

2- جگر مرغ

جگر مرغ  علاوه بر ذخيره‌ي مواد مغذي،  محل تجمع و خنثي‌سازي سموم، برخي هورمون‌ها، واکسن‌هاي تلقيحي و انواع آنتي‌بيوتيک‌هاي تزريقي و خوراکي است،اگر استفاده از اين داروها ۲۴ يا ۴۸ ساعت قبل از کشتار باشد، دارو در جگر مرغ رسوب و براي سلامت مصرف کننده مضر است.

3-دل و سنگدان مرغ

دل و سنگدان مرغ  به دليل آن‌که منبع غني آهن، روي، سلنيوم، ويتامين A و B۱۲ هستند، به روند خون‌سازي کمک مي‌کنند و براي رشد قدي و بدني کودک و نوجوان مفيدند.البته باید بدانید دل و سنگدان مرغ  بسيار پرچرب بوده و مصرف بيش از يک يا دو بار آن در ماه، زیان بار است .

4- پوست مرغ

چربي زير پوست  مرغ ممکن است باعث تضعيف سيستم ايمني بدن شده  و در  برخی از خانم‌ ها باعث پرمويي و کيست تخمدان و در آقايان باعث آکنه‌ هاي شديد پوستي و نارسايي در هورمون‌هاي جنسي شود.  بنابراين از مصرف پوست مرغ اجتناب کرده چرا که علاوه بر عوامل ذکر شده  باعث افزايش کلسترول بد خون هم مي‌شود.

5- پای مرغ

پاي مـرغ  بهترين منبع کلسيم، فسفر، ويتامين A و D بوده  و براي کودکان مبتلا به نرمي استخوان مفيد است . البته پای مرغ  چربي اشباع فراواني داشته و براي افراد با اضافه وزن و مبتلايان به ديابت مضر است.


منبع : http://salamatweb.ir

TOP