خوردن سیر تازه كوبیده شده برای سلامتی بسیار مفید است

محققان می گویند، خوردن سیر تازه كوبیده شده قلب را در مقابل بیماری ها مقاوم می كند.
 

محققان آمریكایی اعلام كردند، خوردن سیر تازه كوبیده شده موجب تولید گاز سولفید هیدروژن H2S در بدن می شود،زیرا گاز سولفید هیدروژن ضمن تاثیر بر دستگاه گردش خون، جریان خون را در رگ ها تسهیل و تشدید می كند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،   این گروه از محققان همچنین می گویند، سرخ كردن و پختن سیر موجب می شود، گاز  H2S در معده و روده تولید نشود تا سیر خاصیت خود را تا حد زیادی از دست بدهد

سير ازجمله سبزيجات معطر و پرخاصيتي است كه به‌صورت‌هاي مختلف شامل خام، پخته، سرخ‌شده، ترشي، خشك و پودر مورد استفاده قرار مي‌گيرد .
ولي باتوجه به اينكه دهان انسان پس از خوردن سير – به‌خصوص نوع خام و سرخ‌شده آن – بوي ناخوشايندي مي‌گيرد، اغلب افراد شاغل از خوردن آن امتناع مي‌كنند؛ در حالي كه براي اين منظور، معمولا خوردن سيب، كرفس، كاهو، سبزي، يك قاشق عسل يا همچنين جويدن چاي خشك يا جعفري يا برگ سير تازه را پيشنهاد مي‌كنند.

البته اين روزها براي آن دسته از افرادي كه صرف‌نظر از بوي بد سير علاقه‌اي به طعم آن نيز ندارند، قرص‌هاي سير بدون بو به بازار آمده است تا ديگر از مزاياي آن بي‌بهره نمانند.

* خواص غذايي :
– سير سرشار از فوليك اسيد، ويتامين C، كلسيم، آهن، منيزيم، پتاسيم و مقدار كمي روي و ويتامين‌هايB1 ي، B2 وB3 است.

* خواص درماني:
– سير ماده شيميايي‌اي به نام آليسين (Allicin) دارد كه يك آنتي‌بيوتيك بسيار قوي است و نقش مهمي در نابودكردن طيف وسيعي از باكتري‌ها دارد. اين تاثير حتي بيشتر از پني‌سيلين و تتراسايكلين است.
– خوردن سير خام باكتري‌ها را از بين برده و قدرت ايمني بدن را بالا مي‌برد.
 سير پخته نيز نقش كاهش‌دهنده كلسترول خون را دارد، آن را رقيق كرده و از تشكيل لخته‌هاي خوني جلوگيري مي‌كند.

– سير پخته يك ضداحتقان، ضدسرفه و پيشگيري‌كننده از برونشيت است.

– سير براي درمان بيماري‌هاي مختلفي ازجمله آسم، برونشيت، روماتيسم، نقرس، ميخچه و زگيل (به صورت موضعي)، سل، دندان درد، نيش‌زدگي و فشار خون‌بالا مفيد است. در ضمن، سنگ كليه را خرد مي‌كند و در ضدعفوني‌كردن دستگاه‌هاي ادراري و عفونت‌هاي واژينال و مثانه نيز مؤثر است.
– سير حافظه را تقويت كرده و فراموشي را از بين مي‌برد.
– سير از جمله سبزيجاتي است كه باعث پيشگيري از بسياري از سرطان‌ها مي‌شود.
توجه: مادران شيرده در خوردن سير زياده‌روي نكنند زيرا سبب تغيير مزه شير آنها شده و ممكن است نوزاد از خوردن شير صرف‌نظر كند.

*  خوردن سیر سبب تخریب سلولهای سرطانی و کاهش کلسترول خون می‌شود .

سیر با آن كه خواص بسیاری دارد باید به اندازه اعتدال مصرف شود. زیرا استفاده زیاد از آن در بعضی اشخاص موجب سردرد، ضعف نیروی جنسی، ضعف چشم وعوارض بواسیر می‌شود .

مصرف سیر مقدار LDL خون را كاهش می‌دهد.
مقدار مصرف سیر برای این منظور۳۰ گرم در روز است. با مصرف سیر در چند ماه اول مقدار كلسترول ممكن است بالا رود و این بدان علت است كه كلسترول از داخل نسوج خارج و داخل خون شده و از آنجا دفع می‌شود. پس از آن كه كلسترول به حد نرمال رسید برای نگهداری آن، باید روزانه نصف سیر خام مصرف كرد.
سیر از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است. اسانس سیر كه در اثر تقطیر سیر با بخار آب حاصل می شود مركب از مواد سولفوره بوده و مایعی به رنگ قرمز نارنجی است.
سیر بادشكن وضد عفونی كننده است. خوردن سیر مصونیت بدن را در مقابل بیماریها افزایش می‌دهد.
سیر محرك و تقویت كننده بدن و داروی سرماخوردگی و زكام است و نیز در معالجه سل اثر خوبی دارد.

سیر سبب كاهش غلظت خون شده و در تنگی نفس نقش موثری دارد. همچنین چون گرم و خشك است بنابراین رطوبت معده را از بین برده و دردهای مفاصل را درمان می كند.
سیر درمان كننده دردهای مفاصل، سیاتیك و نقرس بوده و زخم‌های ریه و درد معده را از بین برده و سنگ‌های كلیه را شكسته و خارج می سازد.

خوردن سیر از سرطان دستگاه گوارش جلوگیری می كند.

گفتنی است، چینی ها قرن‌هاست كه برای كاهش فشار خون از سیر استفاده می كنند.
سیر برای افراد مبتلا به اسهال و یبوست مضر است. افرادی که معده ضعیف دارند و بطور كلی سیستم هاضمه آنها ضعیف است، نباید در خوردن سیر افراط كنند.

اشخاص گرم مزاج باید سیر را پخته و یا از سیر ترشی استفاده كنند.
برای پختن سیر پس از پوست كندن آن را به مدت سه دقیقه بخار دهید. اشخاصی مبتلا به كاهش فشار خون پایین و آلرژی نباید از سیر استفاده كنند.

البته بهتر است که در مصرف هر ماده غذایی تعادل را رعایت کنید.با اینکه سیر خواص بیشماری دارد مصرف زیاد آن نیز مضراتی دارد که برایتان ذکر می کنم.

همچنین در مطالعه‌اي كه در نشريه “آرشيو پزشكي داخلي” منتشر شده است، “كريستوفر گاردنر” از “مركز تحقيقات پيشگيري استنفورد” گفت كه وي از نتايج اين آزمايش حيرتزده شد زيرا واقعا تصور مي‌كرد كه سير خام در پايين آوردن سطح كلسترول بدن تاثير دارد.

در اين تحقيق ‪ ۱۹۲‬بزرگسال كه سطح كلسترول خونشان اندكي بالا بود در يك دوره شش ماهه به چهار گروه تقسيم شدند و شش روز هفته يك حبه سير متوسط مصرف كردند. محققان هر ماه خون اين افراد را آزمايش مي‌كردند.

يو.اس.اي تودي گزارش داد، نتايج اين تحقيق هيچ تاثير چشمگيري بر تمركز كلسترول ‪ LDL‬و يا سطوح تري گليسريد كه نشانه ديگري از خطر ابتلا به بيماري قلبي است، نشان نداد.

گارنر گفت، مطالعات قبلي در زمينه سير خام و مشتقات مختلف آن نتايج متفاوتي را نشان داده است اما در مطالعات بر روي حيوانات مدركي وجود دارد كه سير مي‌تواند كلسترول ‪ LDL‬را پايين آورد.

* مضرات سیر:
معمولا اثرات جانبی مصرف سیر خفیف و غیر متداول است. ولی با زیاده روی در مصرف آن و در موارد خاصی مضر است. بعضی از این مضرات شامل موارد زیر است:

1- ‏ظاهرا سیر تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد، اما بیمارانی كه از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می‌ كنند، باید در مصرف سیر احتیاط كنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می شود. ‏از این رو افرادی كه جراحی می ‌كنند، باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری كنند، زیرا زمان خونریزی را ‏طولانی ‌تر می ‌كند. ‏

2- بنابر تحقیقات دانشمندی بنام «ری (REY)» زیاده روی در مصرف سیر، موجب سردرد و ضعف بینایی می شود. برای جلوگیری از این مضرات چند راه پیشنهاد شده است:

الف- پختن سیر در آب و اضافه کردن کمی نمک یا کره یا روغن بادام به آن.

ب- مصرف گشنیز به همراه مصرف سیر یا بعد از مصرف سیر.

3- چنانچه در مصرف سیر، مراعات سن و مزاج و فصل نگردد، مخصوصاً در مصرف سیر خام زیاده روی شود، برای دستگاه تنفسی و بیماری بواسیر مضر است.

4- زنان آبستن یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکند‎.


منبع : http://www.pezeshk.us

TOP