خدمات روانشناسی صنعتی و سازمانی

روان شناسی صنعتی و سازمانی:

 

یکی از شاخه‌های جدید علم ومعرفت که مساله نیروی انسانی ودیگر جنبه‌های مربوط دنیای کار را در کانون توجه خود دارد، روان‌شناسی صنعتی و سازمانی است.

موضوع این شاخه از دانش مطالعهٔ علمی رابطهٔ میان انسان و دنیای کار است. در واقع، کاربرد و بسط و گسترش اصول روانشناسی است به مسایلی که انسان در تجارت و صناعت با آنها دست به گریبان است. از آنجا که شاخه روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از شاخه‌های کاربردی و فعال رشته مهم روانشناسی است و همچنین کشور نیز در آستانه توسعه اقتصادی و صنعتی است لذا استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از ضروریات دنیای تولید و کار است و بدون این گونه خدمات تولید با کیفیت در دنیای پر رقابت فعلی با مشکل روبروست. خدمات مشاوره‌ای با حل و فصل مشکلات کارکنان در ابعاد مختلف می‌تواند تخصص، انرژی و توان کارکنان را در اختیار اهداف و ماموریت سازمان قرار دهد.

آثار عملی خدمات مذکور در سازمان‌ها بسیار زیاد است که از آن جمله می‌توان:
بهبود رضایت کارکنان، پیشگیری از فرسودگی منابع انسانی، کمک به توسعه منابع انسانی، معنادار کردن سازمان غیر رسمی، فراهم کردن بستر لازم برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک برای روان سازمان، بالابردن انگیزه کارکنان، تقویت فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره‌ای، جلوگیری از پیری زودرس سازمان و هماهنگی بین خانه و کارخانه (یا سازمان) را نام برد که همگی این آثار صرف نظر از صرفه جویی در سرمایه‌گذاری جدید برای نیروی انسانی موجب تحقق رسالت توجه به کرامت انسانی در سازمان‌ها می‌شود و بهره‌وری و سلامت و شادابی را در کارکنان و سازمان تا حدود زیادی تضمین می‌کند.

 

تبلیغات:

 

سازمان‌ها و شرکت‌ها در راستای تحقق اهداف و چشم‌انداز خود فعالیت‌های مختلف و پیچیده‌ای را انجام می‌دهند. اما سازمان‌های برتر و پیشرو فعالیت‌ها و فرایندهای کسب وکاری خود را هوشمندانه، به موقع، یکپارچه‌، باکیفیت و با صرف منابع و هزینه‌ی‌ موثر انجام می‌دهند. اجرای فعالیت‌ها به‌شیوه‌ای متفاوت، در‌واقع رمز برتری این شرکت‌ها یا سازمان‌ها در بازارهای به‌شدت رقابتی امروزی است.

به اعتقاد دکتر ضرابی، که بیش از 15 سال در حوزۀ تبلیغات و طراحی گرافیک فعال بوده است، هزینه های مربوط به تبلیغات باید به شکل سرمایه گذاری دیده شوند، یعنی هزینه های مربوطه به درستی مدیریت شوند تا در نهایت، بیش از آنچه هزینه می گردد بازگشت داشته باشد. تبلیغات و طراحی گرافیک و سایر مدیاهای تبلیغاتی، علاوه بر هنر، امروزه تبدیل به دانشی عمیق و گسترده شده است که تنها در صورت مجهز بودن به عوامل اساسی آن یعنی، هنر، دانش، تجربه، منابع انسانی و فنی مناسب، ریسک سرمایه گذاری در آن کاهش خواهد یافت و احتمال موفقیت و پیروزی در بازار کار، افزون خواهد گردید.

  

.......................................................

 

ارائۀ خدمات مشاوره ای تبلیغات و صنعتی و سازمانی:

 

دکتر ساسان ضرابی با بیش از 15 سال سابقۀ فعالیت های سازمانی و مدیریتی، در حوزه های مشاورۀ تبلیغات در ایران و کانادا با دیگاه علمی و کاربردی و روان شناسی صنعتی و سازمانی به شرکت ها و سازمان های گوناگون خدمات مشاوره ای ارایه می دهد. از جمله رئوس این خدمات به شرح زیرمی باشند:

 

- جذب و استخدام شامل برگزاری آزمون های روانشناختی تخصصی و غربالگری استخدامی

- ارزیابی های تخصصی جهت انتخاب و جاگماری مناسب کارشناسان ارشد و مدیران

- تهیه پرونده الکترونیک سلامت روان

- آسیب شناسی سازمان

- برگزاری دوره های آموزشی جهت افزایش انگیزش سازمانی پرسنل

- حفظ، افزایش و بهبود وضعیت سلامت و بهداشت جسمانی - روان شناختی محیط های کاری

- آموزش ها و مشاوره های فردی یا گروهی برای افزایش سلامت روان و بهره وری سازمان

- روان درمانی و مشاوره های فردی و خانوادگی جهت بهبود وضعیت روانشناختی کارکنان

- مشاوره و مدیریت تخصصی تبلیغات سازمان با دیدگاه جامع نگر، علمی و کاربردی


نویسنده : دکتر ساسان ضرابی

TOP