تیر خلاص به پوکی استخوان با دمنوش گزنه

گزنه سرشار از سیلیس و بور است که نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان داتیر خلاص به پوکی استخوان با دمنوش گزنهرد.

گزنه گیاهی علفی و چند ساله با ساقه چهار گوش است و به طور قائم تا ارتفاع یک متر بالا می‌رود.

دمنوش گزنه برای پیشگیری از پوکی استخوان

گزنه سرشار از سیلیس و بور است که نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان دارد.

برای این منظور افراد باید سه قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک فنجان آب جوش بریزند و ۱۰ دقیقه آن را دَم سپس روزانه چهار تا پنج فنجان از این دمنوش را میل کنند.

ریشه گزنه برای درمان مشکلات پروستات

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف ریشه گزنه برای درمان مشکلات خوش‌خیم پروستات مفید است. برای این منظور افراد باید یک قاشق غذاخوری ریشه گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم و روزانه چهار فنجان از این دَم‌کرده را به مدت سه هفته مصرف کنند. مردانی که موقع ادرار کردن مشکل دارند نباید بدون مشورت با پزشک از ریشه‌ی گزنه استفاده کنند.

دانه‌های گزنه برای مقابله با اسهال

دانه‌ها و برگ‌های گزنه به درمان اسهال کمک شایانی می‌کنند؛ این دانه‌ها سرشار از پروتئین، موسیلاژ و روغن‌های چرب هستند؛ برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه آن بجوشانید سپس آن را میل کنید.

گزنه برای پوست‌های چرب

برای رفع چربی پوست باید برگ‌های تازه گزنه را بجوشانید، سپس اجازه دهید تا برگ‌ها خنک شوند. این برگ‌ها را بکوبید و به صورت مرهم هفته‌ای ۲ مرتبه روی پوست بگذارید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه دَم و روزانه ۳ فنجان از آن میل کنید.

طرز تهیه دمنوش گزنه

برای تهیه دمنوش گزنه باید ۲ قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک قوری بریزید، سپس ۲ لیوان آب با دمای ۸۰ یا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دَم بکشد؛ می‌توانید از کمی عسل یا نبات برای شیرین‌کردن آن استفاده کنید.

موارد منع مصرف دمنوش گزنه

مصرف بیش از حد دمنوش گزنه برای روده و کلیه‌ها مضر است.
استفاده از دَم‌کرده ریشه گزنه در برخی موارد منجر به سوءهاضمه خفیف، اسهال یا دیگر ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.
برخورد برگ‌های این گیاه به پوست باعث بروز حساسیت در پوست می‌شود.
این گیاه خاصیت دیورتیکی دارد، بنابراین باید از مصرف آن به همراه دارو‌های مدر پرهیز کرد.
استفاده از دمنوش گزنه به همراه دارو‌های آرام‌بخش، ضد اضطراب و برخی از دارو‌های آنتی‌هیستامین باعث تشدید اثر این دارو‌ها می‌شود.
دمنوش گزنه نیز نباید به همراه دارو‌های کاهنده قند خون  مصرف شود.
استفاده از دمنوش گزنه در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.


منبع : http://r-amirkabir.mihanblog.com/

TOP