۱۵ خاصیت لبو برای سلامتی و پوست

قدرت بدنی شاخص مهمی برای نوع عملکرد افراد است. به طور کلی هر چه فرد از لحاظ جسمی قدرتمندتر باشد زندگی طولانی تری خواهد داشت. به گفته محققان، از سن خاصی به بعد، به ازای هر یک سال، یک درصد از قدرت عملکرد ماهیچه و عضلات بدن کاسته می شود.

طبق یک مطالعه جدید، آب لبو حاوی غلظت بالایی از نیترات است و می تواند به افزایش قدرت عضلات بیماران قلبی کمک کند. نیترات ها طی فرآیندی در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می شوند که در کمک به شل شدن دیواره رگ های خونی و بهبود سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان داده است که نیترات موجود در لبو و سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، عملکرد عضلانی افراد را افزایش می دهد.

در این مطالعه محققان مزایای نیترات را در رژیم غذایی ۹ نفر از افرادی که نارسایی قلبی داشتند، مورد آزمایش قرار دادند. نارسایی قلبی نوعی بیماری است که در آن قلب به تدریج قدرت پمپاژ خود را از دست می دهد. در این آزمایش به این بیماران آب لبو داده شد و پس از دو ساعت مشخص شد که یک افزایش ۱۳ درصدی در قدرت ماهیچه هایی که سبب منبسط شدن و حرکت کردن زانوی این افراد می شد به وجود آمده است. پژوهشگران همچنین دریافتند که بیشترین مزایای آب لبو هنگام حرکات سریع و قدرتی ماهیچه ها حاصل می شود.

به منظور دست یافتن به مبنایی برای تایید افزایش قدرت عضلات ناشی از مصرف آب لبو، به مدت یک تا دو هفته قبل و بعد از مصرف مکمل نیترات، به همان ۹ بیمار آب لبو فاقد نیترات داده شد. بر اساس نتایج به دست آمده، تغییرات شگرفی در قدرت عضلات و ماهیچه های این بیماران ظرف دو ساعت پس از مصرف آب لبو مشاهده شد که نشان دهنده تأثیر عمده آن بر فعالیت های روزمره آن ها از جمله بلند شدن از صندلی، حمل بار، بالا رفتن از پله ها و نظایر آن بود.

لبو برای کبد – نوشیدنی لبو برای تصفیه کبد و کبد چرب

لبو سرشار از بتاکاروتن، کاراتنوئیدها و فلاوونوئیدها است که همگی آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شوند. به طور کلی سبزیجات و میوه های رنگی بیشترین میزان آنتی اکسیدان ها را دار می باشند. هر ماده غذایی حاوی این ترکیبات مغذی برای تصفیه و تمیزی کبد مؤثر بوده و بخصوص برای افرادی که از کبد چرب رنج می برند مفید است. نتایج یک پژوهش بالینی نشان می دهد مصرف آنتی اکسیدان ها باعث کاهش چشمگیر میزان چربی کبد و التهاب آن می شود. این بهبود ویژه مربوط به وجود نوعی از آنتی اکسیدان ها به نام «بتالائین» است که قدرت زیادی داشته و در پیشگیری از پیری نیز بسیار مؤثر است.

لبو برای کبد – نوشیدنی لبو برای تصفیه کبد و کبد چرب

لبو برای کبد – نوشیدنی لبو برای تصفیه کبد و کبد چرب

طرز تهیه نوشیدنی لبو برای کبد

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی لبو برای کبد چرب عبارتند از: یک لیوان (۲۰۰ میلی لیتر) آب، یک عدد لبو متوسط، یک عدد هویج متوسط و یک عدد سیب متوسط.

 

حال قبل از هر کاری مواد اشاره شده را به دقت بشویید و سپس به تکه های کوچک تر تقسیم کنید تا در مخلوط کن بهتر میکس شوند. لبو، هویج و سیب باید خام باشند. مواد را داخل مخلوط کن بریزید تا کاملاً میکس و یکدست شوند. سپس یک لیوان آب به آن اضافه کرده و میل کنید. می توانید چند قالب یخ نیز به نوشیدنی تان اضافه کنید. این نوشیدنی را نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید. برای تصفیه و پاکسازی کبد کافی است به مدت ۵ روز پی در پی روزانه یک لیوان از این نوشیدنی سالم میل کنید. سپس ۱۰ روز فاصله داده و دوباره شروع کنید. با همین کار ساده از یک گنجینه ی طبیعی و درمانگر بهره مند خواهید شد.

تاثیر مصرف لبو در پیشگیری از سرطان

لبو سرشار از ریزمغذی گیاهی به نام بتالین (یکی از انواع رنگدانه‌های گیاهی قرمز و نارنجی) است که دو نوع از بهترین بتالین‌های موجود در لبو «بتانین» و «ولگازانتین» است و هردو خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و سم‌زدایی دارند.

تحقیقات نشان داده است عصاره لبو می تواند از تشکیل تومورهای سرطانی در چند ارگان از بدن نقش بسزایی اعمال کند و از تشکیل آن ها جلوگیری کند. بتانین موجود در لبو با رادیکال‌های آزاد مبارزه نموده و از سلول های بدن محافظت می نماید و بدین شکل از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و پیری زودرس جلوگیری می کند. تحقیقات آزمایشگاهی بر روی سلول‌های سرطانی نشان داده است که ذرات بتانین موجود در لبو می‌تواند با سرکوب آنزیم‌های ملتهب‌کننده، رشد سلول‌های تومور را کاهش دهند.

در این آزمایش سلول تومورهای کولون، شکم، عصب، ریه، سینه، پروستات و بافت بیضه‌ای مورد بررسی قرار گرفتند و گرچه خواص پیشگیری از سرطان توسط لبو اثبات نشده اما دانشمندان با خوش‌بینی بیشتری بتانین و سایر بتانین‌های موجود در لبو را مورد بررسی قرار می‌دهند تا ارزش لبو در پیشگیری و درمان انواع خاصی از سرطان‌ها مشخص شود.

لبو برای لاغری و کاهش وزن

لبو برای افرادی که دغدغه اضافه وزن دارند و به دنبال راهی مطمئن برای لاغری و کاهش وزن هستند مفید است زیرا یک ماده غذایی انرژی زا، سیرکننده و سرشار از فیبر است. نوشیدن یک لیوان آب لبو قبل از غذا باعث ایجاد سیری شده و شما را از پرخوری و ریزه خواری بین وعده های غذایی خلاص می کند. همچنین اگر می خواهید متابولیسم بدنتان را بیشتر کنید می توانید به این سبزی اعتماد کنید چون همزمان باعث بهبود عملکرد کبد و روده ها می شود. لبو با ممانعت از تجمع چربی ها در سلول های کبدی به کنترل عملکرد آن کمک زیادی می کند.

لبو برای لاغری و کاهش وزن

لبو برای لاغری و کاهش وزن

لبو برای بیماران دیابتی

خاصیت دیگر لبو کنترل دیابت است. درحالیکه اکثرا لبو را غذای ممنوعه برای افراد دیابتی می دانند، اما آب این گیاه به بهبود عملکرد انسولین کمک می کند چراکه این عصاره منبع غنی از بتالاین و نئوبتانین است که به کاهش سطح گلوکز، افزایش حساسیت به انسولین و ممانعت از تغییرات اکسایشی ناشی از استرس در بیماران دیابتی کمک می کند.

توجه داشته باشید اگر لبو به صورت خام (به عنوان مثال رنده شده) مصرف شود مشکلی برای سلامتی دیابتی‌ها به وجود نمی‌آورد. اما در مورد لبو پخته باید احتیاط شود. برای اینکه مشکلی پیش نیاید دیابتی‌ها باید لبو پخته را با سبزیجات خام دیگر به عنوان مثال در ترکیب سالاد مصرف کنند. همچنین نباید لبو پخته شده را به طور روزانه مصرف کنید.

خواص لبو در درمان یبوست

لبو به دلیل دارا بودن فیبر فراوان عملکرد روده ها را تحریک کرده و با پیشگیری از یبوست، از احتباس آب و تجمع توکسین ها در بدن جلوگیری می کند. لبو سرشار از فیبرهای غیر حلّال است که جذب روده ها نمی‌شوند؛ به همین دلیل مصرف لبو سرعت جذب قندها را کاهش داده و باعث دفع راحت می‌شوند. ازاین رو، متخصصان توصیه می‌کنند اگر دچار سو هاضمه هستید و به درستی نمی‌توانید غذاها را هضم کنید بهتر است که لبو پخته میل کنید.

 

خواص آب لبو در افزایش توان ورزشکاران

بر اساس مطالعات جدید مصرف آب لبو کمک می کند تا ورزش کردن برای افراد مثمر ثمر گردد. نیترات موجود در آب لبو جریان خون را افزایش و فشار خون را کاهش می‌دهد. نیترات همچنین باعث کاهش میزان اکسیژن مورد نیاز عضلات برای انجام فعالیت‌های فیزیکی خود می‌شود. بنابراین نیترات توانمندی و کارایی عضلات و سیستم قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

طبق پژوهش های انجام شده در آمریکا، نیترات موجود در آب لبو در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می گردد، این ماده قادر است رگ های خونی را گشاد کرده و جریان خون را افزایش دهد. طبق مطالعات به عمل آمده مربیان ورزشی که از آب لبو استفاده می کنند، در هر دو حالت استراحت و ورزش کردن این انفعالات را در بدن خود تجربه می کنند. همچنین با این اتفاق فشارخون کاهش یافته و باعث می شود در حین ورزش اکسیژن کمتری نیاز باشد. با این حرکت می توانید پیش از آن که خسته شوید میزان فعالیت بالایی داشته باشید.

بر اساس نتایج پژوهشی که توسط محققان دانشگاه «اگزِتِر» صورت گرفت، آن دسته از دوچرخه سوارانی که چند ساعت قبل از شروع مسابقه آب لبو حاوی نیترات مصرف کرده بودند در مدت زمان کوتاه‌تری به خط پایان رسیدند. این ورزشکاران حدود دو ساعت و نیم بعد از نوشیدن نیم لیتر آب لبو در دو مسیر چهار و شانزده کیلومتری به رقابت پرداختند. البته نوشیدنی چند تن از این ورزشکاران حاوی نیترات بوده و چند تن دیگر نوشیدنی بدون نیترات مصرف کرده بودند. نتیجه این بررسی‌ها نشان داد زمان رسیدن به خط پایان نزد دوچرخه سوارانی که نیترات مصرف کرده بودند ۲۸ درصد کمتر از بقیه‌ی دوچرخه سواران بوده است.

خواص آب لبو در افزایش توان ورزشکاران

خواص آب لبو در افزایش توان ورزشکاران

فواید لبو در بهبود نقرس و اوره بالا

افرادی که از فشاری خون بالا، اوره بالا و نقرس رنج می برند می توانند با مصرف منظم لبو، علائم بیماری را تا حد زیادی کاهش دهند. این تاثیر به خاطر خاصیت پاک کنندگی، مقدار زیاد فیبرها و مواد معدنی است که می تواند موجب تحریک عملکرد کبد، پاکسازی روده ها، تسهیل فعالیت کلیه ها و جلوگیری از احتباس آب بدن شود. لبو با افزایش ادرار به دفع مواد سمی که زمینه ساز ورم و افزایش اسید اوریک خون می شود، کمک می کند.

برای این منظور یک عدد لبو پخته را همراه با آب لیمو و مقداری آب در مخلوط کن بریزید تا مخلوطی یکدست به دست آید. گرچه طعم دلچسبی ندارد اما اگر آن را سه بار در هفته، قبل از وعده غذا میل کنید، می تواند در بهبود نقرس و اوره بالا مفید و موثر باشد.

خواص لبو در پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

لبو سرشار از نیترات است که می‌تواند از مغز مراقبت کند. این ترکیب در هنگام هضم به نیتریت تبدیل می‌شود. برای همین هم می‌تواند باعث گشادتر شدن رگ‌های خونی مغز شده و انتقال اکسیژن را با سهولت بیشتری انجام دهد. محققان آمریکایی روی ۱۴ داوطلب ۷۰ سال و بیشتر مطالعاتی انجام دادند. آن‌ها مشاهده کردند روند پیری سلول‌های مغز در افرادی که روزانه آب لبو می‌نوشند و نیترات جذب می‌کنند کُندتر صورت می‌گیرد.

آب لبو باعث حفظ جوانی مغز می شود. مطالعات نشان می دهد که فقدان اکسید نیترات مانع از جریان خون مغزی می شود که این به معنای سرعت روند پیری مغز و مرگ نورون هاست. مصرف لبو به احیای دوباره بخش کورتکس قدامی مغز که مسئول عملکرد شناختی مغز است کمک می کند. در نتیجه مانع از بروز اختلالات مغزی مرتبط با سن نظیر دمانس، آلزایمر و زوال عقل می شود.

طرز تهیه لبو برای حفظ مواد مغذی آن

بعضی از بتالین های موجود در لبو با افزایش زمان طبخ از بین می روند بنابراین بهتر است اگر می خواهید لبوی بخارپز شده تهیه کنید، به مدت ۱۵ دقیقه یا کمتر آن را به صورت حلقه های نازک حرارت دهید، برای تهیه لبوی کبابی مدت حرارت دهی باید کمتر از یک ساعت باشد. همچنین می‌توانید لبو را به صورت خام و رنده شده همراه با ماست، هنگام صرف غذا میل کنید.

 

خواص لبو پیش از بارداری

همیشه پزشکان توصیه می‌کنند خوب است مادرانی که قصد بچه دار شدن دارند، حداقل ۲ تا ۳ ماه قبل از باردار شدن از مکمل اسید فولیک استفاده کنند تا ذخایر کافی این ماده مغذی قبل از بارداری تامین شود زیرا کمبود اسید فولیک در این دوران آسیب‌های جبران ناپذیری به جنین وارد می‌کند که از آن جمله می‌توان به عقب‌ماندگی ذهنی و نقص در تشکیل لوله عصبی اشاره کرد. مطالعات جدید در زمینه تاثیر مصرف مواد غذایی در دوران بارداری نشان داده که مصرف مواد غذایی سرشار از اسید فولیک ازجمله لبو، باعث حفظ سلامت جنین می‌شود.

خواص لبو در بارداری

خواص لبو در بارداری

هشدار: لبو و سنگ کلیه

میزان زیاد اسید اگزالیک باعث تشکیل کریستال‌هایی در بدن می‌شود که تجمع آن‌ها به تشکیل سنگ کلیه منجر خواهد شد. توجه داشته باشید که لبو نیز سرشار از اگزالات است. زمانی که سنگ کلیه تشکیل شده باشد باید از مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات کلسیم مانند لبو، کاکائو و میوه های ریز قرمز رنگ بپرهیزید.

خواص لبو برای پوست

ماسک صورت لبو برای شادابی و طراوت پوست صورت

یکی از خواص لبو برای پوست، تاثیر آن در شاداب نمودن چهره است، که در قسمت به آن می پردازیم. توصیه می شود لایه برداری با مواد طبیعی و سبک را یک بار در هفته حتما انجام دهید تا سلول‌های مرده پوست رنگ صورتتان را تیره نکند. طراوت و شادابی چهره تاثیر زیادی در روحیه و شادی زندگی تان دارد. با دیدن چهره شاداب و شفاف خود در آینه انرژی بیشتر و اعتماد به نفس بهتری خواهید داشت. از این ماسک می توانید هفته ای دو یا سه بار استفاده کنید و پس از یک ماه متوجه تاثیرات آن بر زیبایی خود خواهید شد.

طرز تهیه ماسک صورت لبو: یک حلقه لبو تازه و شسته شده را رنده کنید، سپس یک قاشق ماست تازه و یا خامه ترش به آن اضافه کنید ( البته ماست گزینه بهتری است اما اگر پوست خشک دارید خامه بزنید )، این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا ماسک صورت لبو به دست آید. ماسک را به مدت نیم ساعت روی پوست خود بگذارید و بعد از گذشت این مدت پنبه و یا ابر آرایشی مرطوب مواد را از روی صورت خود پاک کنید و یا با آب، با دمای معمولی صورت را بشویید.

اگر به دنبال یک نتیجه خوب هستید حوصله به خرج بدهید و مدام از مواد طبیعی برای صورتتان استفاده کنید. این ماسک برای فصل زمستان گزینه مناسبی است که همیشه لبو در دسترس است اما این روزها در هر فصلی هر میوه‌ای یافت می‌شود. هر چند گوجه فرنگی هم جایگزین مناسبی است اما ممکن است به پوسستان به آن حساسیت داشته باشید و باعث خارش پوست شود و البته تاثیر رنگ لبو بیشتر است.

ماسک صورت لبو برای شادابی و طراوت پوست صورت

ماسک صورت لبو برای شادابی و طراوت پوست صورت

طرز تهیه اسموتی لبو، پرتقال و طالبی

این اسموتی طبیعی به خاطر مقدار بالای ویتامین های A و E برای بهبود سلامت پوست بسیار عالی است و می تواند به دفع سلول های مرده و سمی جمع شده روی پوست که باعث پیری زودرس می شوند کمک کند. این نوشیدنی خوشمزه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است.

برای تهیه اسموتی لبو، طالبی و پرتقال به یک عدد لبو کوچک، یک عدد خیار، نصف طالبی و آب سه عدد پرتقال را نیاز داریم. پوست همه میوه ها را بگیرید و همراه با آب پرتقال در مخلوط کن بریزید. پس از چند دقیقه که کاملا یکدست شد آن را کاملا تازه میل نمایید. توصیه می شود این آبمیوه را دو بار در روز، در حال ناشتا و سه ساعت قبل از خواب بنوشید.


منبع : http://www.noavard.co

TOP