فرایند تولید صابون با استفاده از سود سوزآور

صابون و مواد شوینده به طور گسترده ای در زندگی روزمره و در بسیاری از کاربرد های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی مواد صابونی از طریق واکنش سود سوزآور و یک چربی تولید می شوند.

 

Fat+3NaOH  → glycerine + 3 soap

 

فرایند تولید صابودن به طور کلی در ۴ مرحله توضیح داده می شود. در ادامه این ۴ مرحله به صورت کلی و به اختصار توضیح داده می شود.

۱-فرایند صابونی شدن : در فرآیند صابونی شدن،  مخلوطی از چربی حیوانی و روغن نارگیل با سدیم هیدروکسید | سود سوزآور مخلوط شده و حرارت داده می شود.

۲-حذف گلیسیرین : گلیسیرین از صابون با ارزش تر است، بنابراین بیشتر گلیسیرین تولیدی از صابون خارج می شود.البته مقداری از گلیسیرین در صابون برای حفظ خاصیت نرمی صابون نگه داشته می شود. صابون در آب های شور حلالیت خوبی ندارد، در حالی که گلسیرین به خوبی حل می شود. بنابراین با افزودن نمک به محصول فرایند صابونی شدن، صابون و گلیسیرین محلول در آب نمک جدا می شوند.

۳- خالص سازی صابون : ممکن است همه سود کاستیک | هیدروکسید سدیم که به عنوان یکی از مواد اولیه استفاده شده، در واکنش تولید به صابون تبدیل نشده باشد. تمامی سدیم هیدروکساید | سود سوز آور  باقی مانده در صابون با استفاده از یک اسید ضعیف مثل سیتریک اسید حذف می شود، همچنین دو سوم آب باقی مانده در صابون نیز در این مرحله خارج می شود.

۴- مرحله پایانی : در این مرحله مواد افزودنی همچون مواد نگهدارنده، رنگ، عطر به صابون افزوده می شود و با آن مخلوط می گردد و در نهایت صابون به صورت قالب های مورد نظر شکل داده شده و برای فروش آماده می شود.

مواد شوینده نیز از نظر ساختار و عملکرد شبیه صابون هستند و برای اغلب کارها از صابون موثرتر ، مفیدتر و پرکاربردتر هستند. علاوه بر مولکول های مواد شوینده، مواد شوینده معمولا شامل مواد مختلفی همچون نرم کننده ها هستند.

**توجه** : به دلیل اینکه سود سوزآور ماده ای قلیایی و به شدت خورده است، حتماً پیش از کار با این ماده شیمیایی، دستور العمل ایمنی کار با سود سوز آور را به دقت مطالعه نمائید.


منبع : http://shayankar.ir

TOP