بهترین کود ازته برای برنج

کود سولفات آمونیوم همواره اولویت اول کشاورزان و بهترین کود کشاورزی برای جبران کمبود گوگرد در شالیزارها و زمین­ های زیر کشت برنج بوده است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد کود سولفات آمونیوم علاوه بر تأمین نیاز گیاه برنج به گوگرد یک منبع بسیار خوب ازت برای شالیزارها و بهترین کود ازته برای برنج می‌باشد. تحقیقی که توسط یکی از مراکز علمی بین‌المللی صورت گرفته است، نشان می‌دهد، درصورتی‌که از کود سولفات آمونیوم به‌جای اوره استفاده گردد، میزان محصول برداشت‌شده افزایش می‌یابد. در این بررسی با استفاده از کود سولفات آمونیوم به اوره، میزان برداشت در هکتار تا ۲ تن افزایش داشته است. افزایش بهره‌وری یادشده به دلیل کاهش هدر رفت و تلف شدن ازت در هنگام استفاده از کود سولفات آمونیوم در قیاس با اوره می‌باشد.

در صورتی آبیاری و یا بارش باران به‌موقع صورت نگیرد، ازت موجود در اوره به‌صورت گاز آمونیاک هدر می‌رود و از دسترس گیاهان خارج می‌شود. درحالی‌که سولفات آمونیوم پایدارتر است و تحقیقات نشان داده‌اند اتلاف نیتروژن هنگام مصرف کود سولفات آمونیوم بسیار اندک خواهد بود، حتی درصورتی‌که آبیاری با ۲ هفته تأخیر صورت گیرد.

هرچند کود سولفات آمونیوم حاوی ۲۱% نیتروژن است، بسیاری از برنج‌کاران، این کود را به‌عنوان کود گوگردی تلقی می‌کنند. برای تأمین گوگرد شالیزارها و سایر کشت‌ها، استفاده از گوگرد پودری یا گوگرد گرانوله مناسب نیست، چراکه زمان زیادی طول خواهد کشید تا گوگرد به فرمی که قابل‌جذب برای گیاهان باشد، تبدیل شود.

ازنظر علمی برای کاهش میزان اتلاف نیتروژن هنگام استفاده از کود اوره، باید کود اوره را روی خاک خشک پاشید و بین ۳ تا ۵ روز پس از پاشیدن اوره مزارع را آبیاری نمود؛ اما در واقعیت فاصله بین آبیاری و استفاده از اوره، بیش از این میزان به طول خواهد انجامید؛ که موجب هدر رفت نیتروژن موجود در اوره می‌شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته، درصورتی‌که آبیاری بلافاصله بعد از استفاده از اوره و کود سولفات آمونیوم صورت گیرد، محصول تولیدشده تقریباً به یک‌میزان افزایش خواهد یافت اما درصورتی‌که آبیاری بعد از کودپاشی با تأخیر ۷ روزه یا بیشتر صورت گیرد، اختلاف زیادی در تأثیر این دو کود ازته مشاهده خواهد شد. در بررسی صورت گرفته در یک پروژه تحقیقاتی نشان داده‌شده است درصورتی‌که آبیاری ۷ روز بعد از پاشش کود انجام شود، بین ۰٫۶ تا ۱٫۵ تن در هکتار افزایش محصول در صورت استفاده از سولفات آمونیوم به‌جای اوره، مشاهده می‌گردد. درصورتی‌که آبیاری ۱۴ روش پس از مصرف کود انجام شود، این افزایش به ۱٫۲ تا ۲ تن در هکتار خواهد رسید.

بهترین کود ازته برای شالیزار

بنابراین با استفاده از کود سولفات آمونیوم  به‌جای اوره، علاوه بر اینکه اتلاف ازت کاهش‌یافته و افزایش قابل‌توجهی در بازده تولید محصولات کشاورزی به‌خصوص برنج مشاهده خواهد شد، از مشکلاتی که براثر ورود نیتروژن به محیط‌زیست ممکن است به وجود آید، جلوگیری خواهد شد. پس کود سولفات آمونیوم بهترین کود ازته برای برنج | شالیزار ها است.


منبع : http://shayankar.ir

TOP