چگونگی کاشت خیار چنبر و پرورش آن

خیار چنبر گیاهی یک ساله بوده و از نظر فرم میوه دهی شبیه به کاکتوس ماری می باشد. کاشت خیار چنبر بسیار شبیه به کاشت خیار است که در مطالب قبلی ارائه شده است. گل های این خیار به رنگ زرد و دارای ۵ عدد گلبرگ است. 

کاشت خیار چنبر

برای کاشت و پرورش خیار چنبر ابتدا از شرایط ثمردهی آن مطلع شوید. خیار چنبر برای رشد کافی به دمای بالا نیاز دارد. لذا در مکان هایی با نور کافی کشت می شود تا بتواند این نیاز خود را به بهترین شکل ممکن برطرف سازد.وسایل مورد نیاز برای نگه داری از خیار چمبر

خاک مناسب برای کاشت خیار چنبر یا چمبر، خاکی است که از نظر زهکشی شرایط مناسبی داشته باشد و تا حدی اسیدی باشد.

آماده سازی خاک خیار چنبر

یکی از اصول اولیه و مناسب برای کشت خیار چنبر، توجه به بذر آن است. اگر این بذر را از بیرون منزل تهیه می کنید، از مغزدار بودن، سالم و تازه بودن آن مطمئن شوید. برای کاشت باید این بذرها را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. این موضوع به جوانه زنی سریع دانه های خیار و رشد بهتر آن کمک می کند.

معمولاً برای کاشت خیار از تقسیم بندی پشته و جوی استفاده می گردد. فواصل بین دانه های خیار در این پشت ها برابر با ۲ تا ۳ سانتی متر از یکدیگر می باشد. یکی از اصول مهم در کاشت خیار، شخم زدن خاک است.

مراحل کاشت خیار چنبر

همان طور که می دانید ریشه های خیار در عمق زیادی پرورش می یابند. از این رو باید خاک آن ها از نظر بافتی تا عمق زیادی تصحیح شود. در نتیجه رشد بهتر و سریع تری خواهند داشت.

عمق لازم برای کاشت بذر خیار برابر با ۳ تا ۴ سانتی متر می باشد. این گیاه به شکل توده ای کشت می گردد و در هر چاله سه سانتی متری، ۴ یا سه عدد بذر سالم خیار چنبر قرار داده می شود. خیار را نمی توان انتقال داد. بنابراین قبل از کاشت آن از محل مناسب برای کشت مطمئن شوید. چون بوته آن حساس به انتقال، سرما و نور کم می باشد.

روش های مراقبت از خیار

برای آبیاری خیار باید به صورت منظم عمل کنید. در این صورت رشد منظمی نیز از خیار چنبر خواهید دید. اگر قصد کاشت این خیار را در داخل گلدان دارید، حتماً از گلدانی با فضای بزرگ برای این کار استفاده کنید. ضمن اینکه اگر شما در محیط منزل خود فضای کافی برای رشد خیار را ندارید، می توانید از فضای بالا به روش معلق برای کاشت خیار چنبر استفاده کنید. خواص خیار چنبر بیشترین توجه را برای کاشت آن به دنبال دارد.

کاشت خیار چنبر

نام لاتین خیار چنبر Armenian Cucumber است و به خانواده کدوئیان تعلق دارد.

معمولاً پس از گذشت ۸۹ روز می توانید خیارهای خود را برداشت کنید. اگر خیار چنبر به مدت زیادی رشد کند، حالت طویل تری به خود می گیرد. ضمن اینکه تردی خود را از دست می دهد و البته تعداد دانه های خیار نیز زیاد می گردد.

برای برداشت خیارهای چنبر، حتماً از قیچی کمک بگیرید و آن را با دست جدا نکنید(نکشید). چون در این صورت به بوته خیار آسیب خواهید زد.


منبع : http://sabzaneh.com

TOP