تولید پلیمر مهندسی پلی سولفاید از ضایعات پتروشیمی

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اشاره به این که صنعت کشور در زمینه پلیمرهای مهندسی در بخش هایی همچنان متکی به واردات است از تولید پلیمر “پلی سولفاید” ازضایعات پتروشیمی در پژوهشگاه با همکاری صنعت با هدف کمک به خودکفایی در این حوزه خبر داد.

یوسفی با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی پژوهشگاه پلیمر، اظهار کرد: پژوهشگاه پلیمر مجموعه ای از افراد متخصص به همراه تجهیزات پیشرفته علمی است که در زمینه های مرتبط با پلیمر تحقیقاتی را انجام می دهند که تاکنون این تحقیقات به شکل پراکنده و تا اندازه ای هدفدار انجام شده است. وی تصریح کرد: دلیل پراکندگی تحقیقات این بوده که مساله پژوهش در سال های قبل انقلاب در کشور سابقه نداشته و افرادی که در زمینه های مختلف، تحقیقاتی را انجام می دادند، نمی دانستند به چه سمت و سویی باید حرکت کنند که این مساله تا حدی سبب پراکندگی و گستردگی فعالیت ها شده بود.

یوسفی با بیان این که این امر در ابتدا مستلزم محیط شناسی است، اظهار کرد: در حال حاضر پژوهشگاه پلیمر تقریبا راه خود را پیدا کرده، مزیت های نسبی کشور برایش کاملا روشن و نحوه پژوهش کردن مشخص شده و هم اکنون در مرحله انتقال از انجام پژوهش به فن آوری و اثرگذاری بیش از پیش در سطح جامعه است. وی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه پلیمر آن چه در سطح بین مللی از نظر چاپ مقالات به عنوان پرستیژ و نشان دهنده رشد علمی درهر کشوری مطرح است، مد نظر داشته و فراموش نکرده و نخواهد کرد. دکتر یوسفی در خصوص برنامه های آتی پژوهشگاه پلیمر خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گذشته برای هدفمند کردن سازمان ها تلاش هایی انجام داد و از طریق تدوین برنامه راهبردی هر سازمان، سازمان مربوطه جایگاه خود را در حرکت علمی کشور می داند که حرکت خوبی است و پژوهشگاه پلیمر نیز از این امر مستثنی نیست و برنامه راهبردی پنج ساله ای دارد که اهداف و فناوری هایی که باید به آن دست یابد و نیز معیارهای رشد مشخص شده است.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ادامه داد: در برنامه قبلی، رشد چندان خوبی از پژوهشگاه انتظار نمی رفت، چرا که در بعضی از اوقات دو یا سه برابر آنچه که برنامه ریزی شده بود به آن دست می یافتیم، اما در برنامه جدید سعی شده که این مساله رعایت شود و در واقع چشم انداز و قابلیت هایی که سازمان دارد، توسعه یابد. وی در ادامه اظهار داشت: بر همین اساس، هدف این است که پژوهش برای تولید فناوری و دانش فنی که قابلیت ورود به بازار را داشته باشد، مورد توجه قرار گیرد و با توجه به شرایط موجود کشور و ریسک بالای پروژه های جدید و فناوری های نوین، پژوهشگاه تصمیم گرفته که به سمتی حرکت کند که بازارسازی را نیز انجام دهد. صنعت کشور در زمینه مواد پیشرفته پلیمر های مهندسی وارد کننده است.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران درباره مشکلاتی که در صنعت پلیمر وجود دارد گفت: در زمینه مواد پیشرفته پلیمرهای مهندسی دچار مشکلاتی هستیم که دلیل آن واردکننده بودن صنعت ما است. یوسفی اضافه کرد: از نظر مواد با کارآیی بالا مشکلاتی وجود دارد به عنوان مثال پلیمر مهندسی مثل رزین پلیمر پلی سولفاید در کشور تولید نمی شود و پژوهشگاه پلیمر با همکاری صنعت توانسته از ضایعات پتروشیمی این پلیمرها را تولید کند. وی گفت: اپوکسی های خاص کاربردهای بسیاری دارند که می توان با استفاده از آنها پلیمر تولید کرد در حالی که پتروشیمی از این جهت هنوز عقب است و تولیداتی ندارد. رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با بیان این که فرآیندهای شکل دهی و تولید قطعات پلیمری مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: به عنوان نمونه بسیاری از قطعات دارای اشکال پیچیده هستند مانند چند راهه (منیفولد) هوای موتورهای بنزینی انژکتوری که تکنولوژی های آن از خارج وارد کشور می شود، بنابراین در جاهایی باید پلیمر به صنعت کمک کند تا این مشکلات رفع شود.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در پاسخ به این سوال که ایران در زمینه تولید محصولاتی که پایه اصلی آنها نفت است در چه جایگاهی قرار دارد، اظهار داشت: زیر ساخت هایی باید وجود داشته باشد تا مهره ها تکمیل شود و بتوان نفت و محصولات وابسته را به مواد اولیه پتروشیمی و سپس پلیمر و نهایتا فرآورده تبدیل کرد تا به سمت بازاریابی و صادرات پیش رویم. رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران خاطرنشان کرد: پژوهشگاه پلیمر در تمام این مراحل می تواند اثرگذار باشد وعلاوه بر اینکه در این زمینه می اندیشد، حتی به «ایران بدون نفت» نیز فکر می کند. یوسفی تصریح کرد: پیش بینی هایی که از کشف واستخراج به عمل آمده، این است که در سال های ۲۰۵۰ و ۲۰۷۰ میلادی بسته به منابع و سرعت استخراج تقریبا مخازن نفتی افت شدیدی به وجود می آید و دیگر نفتی در کار نخواهد بود. بنابراین ازهم اکنون باید خود را آماده کنیم، پلیمرهایی تهیه کنیم که خواص مهندسی داشته باشند و بتوان از آنها قطعه تهیه کرد که علاوه بر دارا بودن خواص رزینی، درصد کربن پایینی داشته باشند.

رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران اذعان کرد: در این راستا پژوهشگاه برنامه ریزی هایی را آغاز کرده که برای آن زمان خود را آماده می کنیم. یوسفی درباره فعالیت های مرکز رشد پلیمر نیز اظهار داشت: مرکز رشد پلیمر بعد از اصفهان اولین مرکز رشد در تهران بود که ایجاد شد و در حال حاضر نیز دارای ۳۳ واحد فن آور است که فضاهای مناسبی از آزمایشگاه ها و کارگاه ها را در اختیار دارند.

 

وی تصریح کرد: واحدهای فن آور مستقر در مرکز رشد مورد هدایت نیز قرار دارند تا افرادی که وارد این فضا می شوند، وقت، انرژی و سرمایه خود را بیهوده هدر ندهند و آنچه را که لازمه تشکیل شرکت است از ابتدا فراهم کنند. رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران توضیح داد: فضای پژوهشگاه فضای با ارزشی است و کسانی که اهل کار باشند، می توانند بسیار سریع محصولی را تولید کنند که هم از لحاظ مالی وبرنامه ریزی مورد حمایت قرار دارد و هم دوره هایی برای آموزش بازاریابی و استفاده از فن آوری های جدید برای آن ها در نظر گرفته شده است. یوسفی خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه پلیمر محققین و اعضای هیات علمی بسیار خوبی وجود دارند که با جان و دل کار می کنند و بار هدایت پروژه ها را به دوش می کشند، اما متاسفانه دیده نمی شوند.

TOP