توليد زيتون آبي در ايران ‌٢/١ تن درهكتار، ديم در اسپانيا ‌٣ تن!

رييس شوراي ملي زيتون گفت: متاسفانه سازگاري نداشتن ارقام زيتون كشت شده در نقاط مختلف كشور با شرايط اقليمي آن منطقه، باعث شده كه در حال حاضر باغات زيتون كشور بار اقتصادي نداشته باشند.

احمد بلندنظر در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تصريح كرد: وزارت جهاد كشاورزي ميانگين توليد ميوه زيتون آبي در كشور را 1.2 تن در هكتار اعلام كرده و اين در حالي است كه در شرايط اقليمي مشابه در كشور اسپانيا باغات ديم زيتون از ميانگين توليد سه تن در هكتار برخوردارند.

وي با تاكيد براينكه بايد در كشور به اصلاح باغات زيتون پرداخته شود، ادامه داد: البته اين اقدام كار ساده‌اي نيست و در اين راستا بايد ابتدا باغ‌هاي سازگاري در استان‌هايي كه قابليت كشت زيتون دارند احداث شود و پس از چند سال ميوه‌هاي اين باغ‌ها از نظر كيفيت و درصد روغن آناليز شده و رقم سازگار با محيط تعيين و معرفي شود تا باغداران بتوانند حداقل از اين ارقام روي درختان موجود باغ‌هايشان پيوند بزنند.

رييس شوراي ملي زيتون با بيان اينكه براي اصلاح باغات زيتون راه بسياري طولاني در پيش داريم، ادامه داد: البته مشروط بر اينكه مسائل علمي به صورت گام به گام در نظر گرفته شود، اين اقدام شدني و اميدواركننده است.

بلندنظر در پيش بيني آينده توليد زيتون در كشور، اظهار كرد: در مقايسه با كشورهاي توليد كننده زيتون‌،‌ ايران از كشورهاي زيتون ‌خيز دنيا محسوب مي‌شود كه نظرات كارشناسان طراز اول جهان و بسياري موارد ديگر نيز اين موضوع را تاييد مي‌كنند.

وي با بيان اينكه ‌در دنيا بيش از دو هزار رقم زيتون وجود دارد، ‌ضمن اينكه اين ارقام را براي شرايط مختلف اقليمي مناسب دانست، ادامه داد: بايد از طريق باغ‌هاي سازگاري اين ارقام در شرايط مختلف آزمايش شوند تا متوجه شويم كه كداميك از اين ارقام براي كدام منطقه و شرايط اقليمي كشور مناسب هستند تا آن را تكثير كرده و توسعه دهيم چرا كه ‌ايران مي‌تواند سطح زير كشت بيشتر با توليد كيفي و كمي بالا داشته باشد و بخشي از نياز روغن زيتون داخل را تامين كند.

رييس شوراي ملي زيتون در ادامه با اشاره به اينكه سال گذشته سال آور براي توليد زيتون دركشورمان محسوب مي‌شد،‌ افزود: در سال‌هاي آور محصول درختان زيتون زياد مي ‌شود ولي در مقابل افزايش محصول،‌ دانه‌ها ريز تر و زير پنج گرم مي‌شوند كه بازار پسندي زيادي ندارند و در مقابل برخي از كنسروهايي كه از كشورهاي ايتاليا، اسپانيا، يونان و تركيه به كشور وارد مي‌شوند اين كنسروها محل عرضه چندان زيادي ندارند.

بلندنظر با بيان اينكه سال گذشته وزارت جهاد كشاورزي ميزان توليد زيتون كشور براي روغن ‌كشي را 28 هزار تن اعلام كرد و ضمن اينكه توليد اين محصول را براي كنسروي نيز در همين حدود دانست، ادامه داد: اميدواريم در استان‌هايي كه باغداران زيتون به دليل سرماي سال 86 محصول خود را از دست داده و مجبور به كف ‌بر كردن درختان زيتون خود شدند امسال اين درختان رشد مناسبي داشته باشند البته در حال حاضر بيش از 40 درصد ارقام مختلف زيتون به بار نشسته‌اند كه اين درختان در سال آينده بار اقتصادي مناسبي خواهند داشت.


نویسنده : محمد تاجیک

TOP