نانو کودهای بیولوژیک که 400 برابر کودهای شیمیایی موثرند / جلوگیری از ضایعات میوه با کمک فناوری نانو

ارتقا رتبه جهانی ایران از 59 به 8 یکی از مهمترین دستاوردهای حوزه نانو است. حوزه ای که باعث پیشرفت تکنولوژی و تجاری سازی محصولات هایتک می شود.

 

یک کیلو کود بیولوژیک معادل 400 کیلو کود شیمیایی

حمیدرضا دری، عضو هیات علمی شرکت فناور نانو پژوهش مرکزی؛ یکی از شرکت های تولید کننده نانوکودهای بیولوژیک، این کودها را بهترین جایگزین برای کودهای شیمیایی عنوان کرد و گفت: هر یک کیلو از این کودها معادل 400 کیلو گرم از کودهای شیمیایی است.

وی درباره فناوری به کار گرفته شده در این کودها افزود: فناوری نانو در این کودها باعث افزایش قدرت و اثربخشی بیشتر و حاصلخیزی خاک، پیشگیری از شیوع بیماری های جامعه مانند انواع سرطان ها، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها، کاهش کودهای ازت و فسفات، افزایش تولید محصول، افزایش استحکام ریشه، ساقه و افزایش مقاومت به آفات و بیماری ها شده است.

 
 
 

دری اظهار داشت: تولید این کودها می تواند جایگزین 70 نوع کود وارداتی و مانع خروج حجم زیادی ارز از کشورمان شود.

وی درباره مشکلات اجرایی این طرح گفت: متاسفانه هنوز مردمان ما کیفیت محصولات ایرانی را باور ندارند. از طرف دیگر هنوز وعده و وعیدهای بسیار وزات جهاد کشاورزی در این خصوص به تحقق نپیوسته است.

وی تصریح کرد: اهمیت این موضوع، توجه مسوولان کشوری به ایجاد ساز و کارهای مناسب در کشور را می طلبد تا محصولی با کیفیت و مناسب در داخل کشور ارایه و از ورود محصولات مشابه خارجی جلوگیری شود.

وی در پایان یاد آور شد: ما همه گونه توانایی رقابت با محصولات مشابه خارجی را داریم اما برای فرهنگ سازی و معرفی بهتر این محصولات نیازمند کمک و مساعدت بیشتر مسوولان کشورمان هستیم.

حمایت های غیر مستقیم دولت در حوزه نانو بیشتر شود

نیما سیاح، مدیر عامل شرکت سامانه تجهیز دانش، طراحی و ساخت دستگاه های آزمایشگاهی و تست (لیتو گرافی تماسی، اسپین کوتر، اچینگ الکترو شیمیایی، میز ضداسید، تستر ضربه سقوط آزاد، تستر سانتریفیوژ، تستر شرایط محیطی)، دستگاه های صنایع پزشکی (تولید اکسیژن، اندازه گیری درصد اکسیژن و PH)، تجهیزات آزمایشگاه و اتاق تمیز، مانیتورینگ تستر ها و سامانه های مکانیکی را از جمله دستاوردهای این شرکت با استفاده از فناوری نانو عنوان کرد و کیفیت بالا و قیمت پایین این محصولات را از جمله مزایای این دستگاه ها برشمرد و گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده این محصولات داخلی یک دهم تا یک بیستم محصولات مشابه خارجی است.

 
 

 

وی با اشاره به مزیت برپایی این چنین نمایشگاهی برای معرفی محصولات ایرانی افزود: واقعیت امر این است که محصولات هایتک جز با حضور در نمایشگاه ها برای معرفی به مراکز آموزشی، شرکت های صنعتی میسر نیست بنابراین برپایی نمایشگاه های هدفدار مانند این نمایشگاه و نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی نانو (نمایشگاهی که اردیبهشت ماه توسط ستاد نانو برپا شد) می تواند زمینه معرفی بهتر این محصولات را فراهم کند مثلا ما با شرکت در نمایشگاه تجهیزات مواد آزمایشگاهی تقاضای زیادی از مراکز آموزشی، تحقیقی و دانشگاهی برای ارایه این محصول دریافت کردیم.

سیاح اظهار داشت: حمایت های غیر مستقیم دولت می تواند باعث موفقیت و تشویق تولیدات داخلی و اشتغال زایی و مانع خروج نخبگان از کشور شود.

جلوگیری از ضایعات میوه با کمک فناوری نانو

محمد جدالی، یکی از پژوهشگران شرکت زیست پژوهان خاورمیانه و غرفه داران این نمایشگاه نیز گفت: امروزه یکی از معضل های بزرگ در زمینه کشاورزی، ضایعات بیش از حد میوه در ایران است؛ استاندارد این ضایعات در دنیا حدود یک و نیم درصد اما این آمار در ایران 35 درصد است.

وی افزود: مهمترین عامل ایجاد این ضایعات گاز اتیلن است. این گاز باعث رسیدن میوه و فساد پذیری بالای میوه ها می شود اما ما برای اولین بار در کشور توانستیم با استفاده از فناوری نانو و نانو زئولیت ها، نانو جاذبی تولید کنیم که اثر این گاز را خنثی کند.

وی بیان کرد: انبارداران ، سردخانه ها و مصرف کنندگان خانگی می توانند برای نگهداری میوه ها و پایین آوردن ضایعات از این محصول استفاده کنند و مدت ماندگاری میوه ها و سبزی ها را بالا ببرند و از رشد قارچ ها و کپک ها جلوگیری کنند.

وی در خصوص مزایای فناوری به کار رفته در این محصول اظهار داشت: این محصول با استفاده از فناوری نانو هیچ ماده  فزاینده ای به فضا اضافه نمی کند و هیچ گونه اثر سویی هم روی میوه به جا نمی گذارد.

وی با اشاره به تاثیر برپایی این نمایشگاه در معرفی محصولات نانو گفت: از آنجایی که این محصولات با استقبال بی نظیر مردم در چنین نمایشگاه هایی مواجه شده است، در نظر داریم ان شا ا... طی 6 ماه آینده این محصول را در فروشگاه های کشور عرضه کنیم.

نمایشگاه اختصاصی تر شود

پرویز براتلو، یکی از پژوهشگران شرکت نانو سیستم پارت نیز با اشاره به استقبال مردم و مسوولان و مراکز آموزشی و پژوهشی از برپایی چنین نمایشگاه هایی گفت: برپایی چنین نمایشگاه هایی باعث شناخت بیشتر محصولات داخلی می شود اما اگر چنین نمایشگاه هایی تخصصی تر برپا شود بهتر است.

وی با اشاره به کیفیت خوب محصولات ایرانی افزود: مردم باید کیفیت محصولات ایرانی را باور داشته باشند. محصولات شرکت ما الان در تمام دانشگاه های کشور شناخته شده است و تمامی دانشگاه ها به غیر از چند دانشگاه که از قبل محصولاتشان را خریداری کرده اند، متقاضی خرید محصولات شرکت ما هستند.

وی در پایان اظهار داشت: توقع ما از مسوولان حمایت مالی بیشتر برای طراحی و ساخت محصولات داخلی است تا هر چه بیشتر بتوانیم گام موثر تری در این زمینه برداریم.

TOP