اثرفناوری نانو کودها درکشاورزی

کشاورزان تولید کننده گندم و خیار گلخانه ای نتایج قابل توجهی از بکار گیری نانوکودهای ایرانی بدست آوردند.
پس از اینکه محققان ایرانی موفق به ساخت کود های ارگانیک با استفاده از فناوری نانو شدند اکنون نتایج عملی آن با افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی به ثبت رسیده است.
شریف نیا گندم کار نمونه استان تهران و ساکن شهر ری است او که در دوسال گذشته از نانو کودهای کلاته استفاده کرده است گفت: با بهره مندی از این نوع کود میانگین برداشت گندم از هر هکتار سه تن افزایش یافته است.
وی افزود: در گذشته به طور میانگین از هر هکتار بین هفت تا و هفت و نیم تن گندم برداشت می کردم اما اکنون این میزان به بیش از 10 تن و 400 کیلو گرم گندم رسیده است.
مهدی علیخانی تولید کننده خیار گلخانه ای است او نیز که در دو سال گذشته از نانو کودهای کلاته در واحد های تولیدی خود استفاده کرده است گفت: با بهره گیری از این نانو کو دها میزان مصرف کودها 20 درصد کاهش و میزان تولید محصول دست کم 30 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: از لحاظ کیفیت ، سلامت و رنگ و بو نیز محصولات تولیدی با نانو کودها قابل مقایسه با گذشته نیستند.
عترت مقیمی یکی از کارشناسان گروه تولید کننده نانو کودهای کلاته در باره مزایای این نو ع کود گفت: این نانو کودها که نسل جدید کودها هستند با ساختار هیدروکربنی باعث کاهش مصرف سموم ، افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و تنش ها می شوند.
وی با بیان اینکه استفاده از این نانو کود باعث کاهش مصرف آب می شودافزود: بر خلاف کودهای شیمیایی کاملا سازگار با طبیعت و زیست تجزیه پذیر هستند.
ترمه صالحی یکی دیگر از محققان گروه تولیدی نانو کودهای ایرانی نیز گفت : بررسی های ما نشان می دهد با این نانوکودهای جدید میزان تولید گندم در هرهکتار بیش از یک تن افزایش می یابد.
وی افزود: با توجه به تامین نیازهای تغذیه ای گیاه از طریق این نانو کودها ، غنی سازی آرد حاصل از گندم ها در مزارع صورت می گیرد و نیاز به ترکیبات داخل از جمله اسید فولیک و آهن در کارخانه تولید آرد نیست.
صالحی با بیان اینکه ا این نانوکودها می توان نیاز گندم کشور را تامین و در این زمینه به خودکفایی رسید گفت : اگر در زمین های دیم 500 کیلو در هر هکتار و هزار کیلو در زمین های آبی افزایش محصول داشته باشیم به افزایش 4 و نیم میلیون تنی گندم در ایران دست خواهیم یافت.
هر سال دو میلیون و 500 هکتار زمین دیم و 4 میلیون هکتار زمین آبی در کشور به کشت گندم اختصاص می یابد. 
به هر نوع ماده معدنی، آلی یا بیولوژیک که دارای عناصر غذایی باشد و باعث بالا بردن حاصلخیزی خاک و همچنین افزایش عملکرد کیفی و کمی محصول شود، کود اطلاق می شود.

نویسنده : سمیرا

TOP