نانو کودهای بیولوژیک گوی سبقت را از کودهای شیمیایی ربودند

از چشم هیچ کشاورزی پوشیده نیست که برای بهره وری و رشد منافع کشت و کار خود ناگزیر است از کودهای شیمیایی استفاده کند که این اتفاق ضررهایی وارد می کند که منابع آن را بلای جان می کند.

حمیدرضا دری، مدیر فنی شرکت فناور نانو پژوهشی مرکزی در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:تیم تحقیق و پژوهشی شرکت ها قبل از اینکه حالت شرکت به خود بگیرد و صرفا فعالیت تحقیقاتی می کرد با عضویت در پارک علم و فناوری استان مرکزی پس از گذشت 3 سال موفق به غنی سازی کودهای شیمیایی با نانو کلات آهنی و روی شد و این کار با هدف حفظ مزایای کودهای شیمیایی نظیر سرعت عمل بالا و تاثیر گذاری زود هنگام در زمان مصرف صورت گرفت.
 
 حمیدرضا دری با اشاره به بازار وسیع مصرف کودهای شیمیایی بین کشاورزان افزود: هیچ کشاورزی حاضر به دل کندن از کود شیمیایی نیست، چرا که به لحاظ اقتصادی پاسخ سریع تری از آن می گیرد اما در نانو کودهای بیولوژیک توانسته ایم همان سرعت عمل کودهای شیمیایی را داشته باشیم و در مقابل کودهای شیمیایی در هر 300 کیلو گرم فقط 2 کیلو گرم نانو کود مورد استفاده قرار دهیم و همان بازدهی را به اضافه رشد 20 درصد برای حاصلخیزی خاک داشته باشیم که این امر برای کشاورز بسیار مقرون به صرفه است.
 
 حتی اگر دور تا دور کشور را تحریم کنند باز هم تولید می کنیم
 
 وی خاطر نشان کرد: به دلیل بومی بودن تکنولوژی و دسترسی به مواد اولیه در داخل  کشور حتی اگر دور تا دور کشور را تحریم کنند باز هم می توانیم تولید کنیم و به دلیل خاص بودن محصول به دلیل تلفیق 3 سیستم: فناوری نانو، کلات های ریز مغذی و عوامل بیولوژی که برای اولین بار در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است تقاضای صادرات بالایی نیز خواهیم داشت.

 

وی افزود: از کشور چین نیز میزبان هيئتي بابت مذاکره در ارتباط با انتقال فناوری و خرید بوده ایم و قرار است به کشور چین نیز صادرات قابل توجهی داشته باشیم./

TOP