نانو ذرات سنتز شده "روی" جایگزین کودهای شیمیایی می‌شود

IFL Science نوشت: دانشمندان موفق شده‌اند از نانوذرات سنتز شده روی (zinc nanoparticles)، جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی تولید کنند که مزایایی ازجمله حفظ ذخایر معدنی طبیعی، صرفه جویی در انرژی و کاهش آلودگی آب دارد و همچنین می‌تواند ارزش تغذیه‌ای گیاهان را بالا ببرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرگزاری سینا، IFL Science نوشت: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت مردم جهان به ۹ میلیارد نفر برسد؛ دانشمندان در تلاش برای یافتن روش های جدید جهت پاسخگویی به نیازهای غذایی، تامین انرژی و آب بشر بدون افزایش فشار بر منابع طبیعی هستند؛ سازمان‌ها از جمله بانک جهانی و سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل خواستار نوآوری بیشتر با ایجاد ارتباط بین این عوامل، است.

 

نانو تکنولوژی - طراحی ذرات فوق العاده کوچک - در حال حاضر به عنوان یک راه امیدبخش برای ترویج رشد و توسعه گیاه است؛ این ایده بخشی از علم در حال تحول صنعت کشاورزی است که در آن کشاورزان با استفاده از فن‌آوری دقیق، میزان استفاده از آب، کود و ورودی‌های دیگر را مورد هدف قرار می‌دهند؛ صنعت کشاورزی دقیق، کشاورزی را به دلیل کاهش زباله پایدارتر می‌کند.

 

استفاده از نانوذرات سنتزشده به جای کود

دانشمندان به تازگی نتایجی از تحقیقات خود منتشر کرده‌اند که از این قرار است: در روش کشاورزی جدید، از نانوذرات سنتزشده در آزمایشگاه، به جای کودهای متعارف برای افزایش رشد گیاه استفاده می‌شود.

 

در این مطالعه، دانشمندان موفق شدند از نانوذرات روی (zinc nanoparticles) جهت افزایش رشد و عملکرد دانه‌های ماش که حاوی مقادیر بالایی از پروتئین و فیبر هستند و به طور گسترده برای تامین مواد غذایی در منطقه آسیا پرورش داده می‌شود، استفاده کنند.

 

دانشمندان معتقدند این رویکرد می تواند استفاده از کودهای معمولی را کاهش دهد؛ انجام این کار منجر به حفظ ذخایر معدنی طبیعی، صرفه جویی در انرژی (زیرا تولید کود بسیار انرژی‌بر است) و کاهش آلودگی آب می‌شود و همچنین می‌تواند ارزش تغذیه‌ای گیاهان را بالا ببرد.

 

دانشمندان می‌گویند؛ این روش جایگزین مناسبی برای استفاده از کودها است زیرا کودهای شیمیایی محیط زیست و سایر بخش‌های اکوسیستم را آلوده می‌کنند.

 

به عنوان مثال، نیتروژن اضافی و کودهای فسفری در خاک تثبیت می‌شود و با عناصر دیگر پیوندهای شیمیایی تشکیل می‌دهند و گیاهان از طریق ریشه این مواد را جذب می‌کنند و در نهایت باران نیتروژن و فسفر را شسته و به درون رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و خلیج وارد می‌کند و سبب مشکلات آلودگی جدی می‌شود.

 

ذخیره فسفر جهان طی 80 سال آینده تمام می‌شود

همراه با رشد جمعیت جهانی، استفاده از کود در سراسر جهان در حال افزایش است؛ اگر چه گیاهان تنها حدود ۴۲ درصد از فسفری که جذب خاک شده است را استفاده می‌کنند اما در حال حاضر کشاورزان نزدیک به ۸۵ درصد از کل فسفر استخراج شده جهان را به عنوان کود، استفاده می‌کنند؛ اگر این شیوه ادامه یابد، ذخیره فسفر جهان طی 80 سال آینده تمام می‌شود و مشکلات آلودگی مواد غذایی در این فرآیند را به مراتب بدتر می‌کند.

TOP