مهمترین خواص نارگیل و تاثیر مصرف نارگیل بر سلامت

نارگیل یکی از میوه های شیرین و خوشمزه است که اغلب افراد به آن علاقه دارند. از این میوه فرآورده های بسیاری تهیه می شود. آب نارگیل, روغن نارگیل و شیر نارگیل از جمله پر مصرف ترین فرآورده های نارگیل به شمار می روند. در این مطلب به مهمترین خواص نارگیل و تاثیرات آن بر سلامتی بدن می پردازیم.

 

بی نظیرترین خواص نارگیل و فواید درمانی آن

فواید شیر نارگیل

محبوبیت نارگیل به آب نارگیل گرم ختم نمی شود. از این میوه به طور گسترده در آشپزخانه و به شکل های مختلفی استفاده می شود. نارگیل یکی از میوه های سرشار از چربی های سالم است. به همین دلیل روغن نارگیل نیز مانند روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن ها محسوب می شود. از مواد معدنی مهم موجود در نارگیل, می توان به منگنز اشاره کرد. یک فنجان از این میوه, 60 درصد از نیاز روزانه به این ماده معدنی را برای بدن فراهم می کند. آهن و مس و فسفر و پتاسیم از دیگر مواد معدنی موجود در نارگیل هستند که هر یک فواید بسیاری برای سلامتی دارند. در ادامه با بی نظیرترین خواص نارگیل آشنا می شویم.

خواص شگفتی آور آب نارگیل

مزایای روغن نارگیل

آب نارگیل یکی از بهترین نوشیدنی ها به شمار می رود تا جایی که با نوشیدنی های ورزشی مقایسه می شود. برای تامین آب بدن در حین انجام تمرینات ورزشی سبک, می توان از آب نارگیل استفاده کرد. یک فنجان آب نارگیل می تواند 10 درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را برای بدن فراهم کند. آب نارگیل بسیاری از خواص نارگیل را دارد.

خواص نارگیل در بارداری

 

وجود مواد مغذی فراوان در نارگیل باعث شده, آب این میوه یکی از مفیدترین نوشیدنی ها برای زنان باردار محسوب شود. نارگیل سرشار از الکترولیت ها، کلریدها، پتاسیم و منیزیم و دارای میزان متوسطی از قند، سدیم و پروتئین است. همچنین منبع خوبی از منگنز، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین C و فیبرهای خوراکی به شمار می رود. نوشیدن مایعات یکی از فاکتورهای مهم در بارداری محسوب می شود. آب نارگیل از کم آب شدن بدن در بارداری پیشگیری می کند. به علاوه این آب میوه خستگی و کوفتگی بدن در این دوران را تسکین می دهد. برخی شواهد نشان داده است مصرف آب نارگیل در طی بارداری, موجب افزایش سیستم ایمنی بدن, بهبود عملکرد کلیه ها, جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری و کاهش فشار خون بالا می شود. یکی از پرکاربردترین خواص نارگیل, بهبود ویار و یبوست بارداری است که اغلب زنان باردار از آن ها رنج می برند. آب نارگیل جایگزین خوبی برای نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه در طی بارداری به شمار می رود.

موثرترین فواید نارگیل برای درمان چاقی

خواص آب نارگیل

نارگیل با بالا بردن سوخت و ساز بدن, به پیشگیری از ابتلا به چاقی کمک می کند. در واقع میوه جات مشابه نارگیل یک منبع فوری تامین انرژی به شمار می روند. این مزیت نارگیل ناشی از چربی های سالم درون آن می باشد. افرادی که به طور منظم از فرآورده های نارگیل استفاده می کنند, بدون مصرف بیشتر مواد پرکالری, انرژی بیشتری دارد, بدون اینکه دچار افت قند خون شوند.

حفظ سلامت قلب با نارگیل

فواید نارگیل برای پوست

یکی از مهمترین خواص نارگیل, حفظ سلامت قلب است. وجود اسیدهای چرب با زنجیره های کوتاه و متوسط در نارگیل در حفظ سلامت قلب ضروری می باشند. حدود 98 درصد از اسیدهای چربی که افراد مصرف می کنند, دارای زنجیره های بلند هستند. این اسیدهای چرب تفاوت بسیاری با اسیدهای چرب با ذخیره کوتاه و متوسط دارند. در واقع اسیدهای چرب با زنجیره های کوتاه و متوسط برعکس اسیدهای چرب با زنجیره های بلند, هیچ گونه تاثیر منفی بر کلسترول خون نداشته و این اسیدها خطر ابتلا به بیماری هایی مانند تصلب شریان ها را کاهش داده و از بدن در برابر بیماری های قلبی محافظت می کنند. همچنین نارگیل حاوی مقادیر زیادی اسید لوریک است. این اسید جزء اسیدهای چرب غالب در شیر مادران محسوب می شود. بنابراین فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

نارگیل سرشار از فیبرهای خوراکی

خواص نارگیل

فیبر بالای موجود در نارگیل باعث شده است این میوه با دیگر منابع فیبرهای خوراکی مانند سبوس برنج, سبوس گندم, سبوس جو دو سر و … مقایسه شود. جالب است بدانید 61 درصد نارگیل حاوی فیبرهای خوراکی است. مواد غذایی حاوی دو نوع کربوهیدرات هستند: قابل هضم و غیر قابل هضم. کربوهیدرات های قابل هضم (فیبر محلول) عبارت است از نشاسته و قند که موجب ارتقاء کالری در بدن می شوند. کربوهیدرات های غیر قابل هضم (فیبر نامحلول) موجب ارتقاء کالری نمی شوند. از آن جایی که بدن نمی تواند فیبرهای خوارکی موجود در نارگیل را هضم کند, بنابراین هیچ گونه کالری از آن دریافت نمی کند و آن هیچ گونه تاثیری بر قند خون ندارد.

فیبرهای موجود در نارگیل از طریق پشتیبانی از جذب سایر مواد مغذی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه, باعث بهبود هضم غذا و بسیاری از علائم و شرایط التهابی مرتبط با دستگاه گوارش و اختلالات روده می شوند. از دیگر خواص نارگیل می توان به ارتقاء عملکرد غدد تیروئید و تسکین علائم خستگی اشاره کرد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت با نارگیل

 

از آن جایی که یکی از مهمترین خواص نارگیل, عملکرد خنثی آن بر روی قند خون است, به پیشگیری از بروز علایم دیابت کمک می کند. همچنین این میوه به از بین بردن استرس لوزالمعده و سیستم های آنزیمی بدن کمک می کند. به علاوه موجب کاهش میل به شیرینی جات و بهبود ترشح انسولین و بهره برداری از قند خون می شود. چربی های سالم موجود در نارگیل روند افزایش قند خون کاهش می دهد. در نتیجه این میوه یکی از میوه های مفید برای پیشگیری از بیماری دیابت محسوب می شود.

با توجه به مطالب بیان شده, نارگیل یکی از میوه های بسیار مفید است که موجب حفظ سلامتی عمومی بدن می شود. همچنین روغن نارگیل در سلامت پوست و مو نقش موثری دارد. به طوری که یکی از مهمترین خواص نارگیل, آبرسانی پوست و حفظ جوانی آن است.

Facebook Twitt

TOP