تکثیر و تولید مرکبات پیوندی

در مواردی که پوست پایه به راحتی از آن جدا نشود و یا قطر پایه برای اجرای پیوند سپری بیش از حد ضخیم شده باشد می توان از پیوند قاشی (chip ) استفاده کرد. در این روش برای جدا کردن جوانه پیوندک باید شاخه حامل جوانه پیوندک را بگونه ای در دست گرفت که نوک شاخه با طرف خود فرد باشد. در این حالت ورقه ای نازک از چوب همراه با یک جوانه با بارشی مایل به طول تقریبی ۲٫۵ سانتیمتر برداشته شده و برش دوم عمود بر برش اول و از بالای جوانه زده می شود. به این ترتیب لازم نیست که شاخه پیوندک و یا چوب پایه به راحتی پوست بدهد زیرا نیازی به جداکردن پوست پایه از چوب آن نبوده و پیوندک نیز با قسمت بیشتری از چوب زیر جوانه برداشته می شود.

شاخه زنی پس از پیوند زدن

در هر دو شیوه پیوند زنی لازم است تا نوار پیوندی پس از گذشت حدود ۲۰ روز از اجرای پیوند باز شود. در این مرحله می توان با یکی از سه روش خم کردن، زخم زنی و یا نیم شکن کردن پایه اقدام به تحریک جوانه پیوندک به رشد بیشتر و تولید سریعتر شاخه پیوند کرد. البته اعمال این روش های تحریکی فقط برای پیوند های بهاره امکانپذیر بوده و در پیوند های خواب ( پاییزه ) نباید اجرا شوند. زیرا شاخه­ های نورسته پیوندک با سرمای پاییزه مواجه و دچار خشکیدگی خواهند شد. برای پیوند های پاییزه عمل سر برداری پایه از بالای پیوندک را باید در بهار سال بعد و پس از رفع خطر سرمازدگی انجام داد.

تولید مرکبات پیوندی : تکثیر گونه های مختلف مرکبات اگرچه با روش­ های مختلفی مانند کاشت بذر، قلمه زنی، خوابانیدن و پیوند زدن شاخه یا جوانه امکانپذیر می باشد اما معمول ترین شیوه در سطح جهانی استفاده از پیوند جوانه و به طور خواص، پیوند سپری است. در خانواده مرکبات می توان براحتی گونه ­ها و حتی جنس های مختلف را به سهولت و بدون ظهور علایم ناسازگاری به یکدیگر پیوند زده و ترکیب های مختلفی از پایه و پیوندک را به منظورهای مختلف ایجاد کرد.پیوند زدن برای تکثیر مرکبات
سایت کشاورزی ایران : تولید مرکبات با کاشت بذر : تولید مرکبات با کاشت بذر اگرچه شیوه ای ارزان قیمت و ساده در تکثیر گیاهان محسوب می شود، اما این روش تکثیر، تنها برای تولید پایه ­های مرکبات اهمیت داشته و به دلیل گستردگی صفات ایجاد شده در نتایج، کاربردی در تولید نهال مرکبات ندارد. مرکبات بذری اگرچه تمام ویژگی­ های درخت مادری را دارا هستند، اما بازهم خصوصیات نامطلوبی مانند خاردار بودن شاخه­ ها، ارتفاع زیاد درخت و تاخیر در آغاز باردهی درخت را در پی خواهد داشت.

TOP