آشنایی با خواص ترب سیاه

ترب سیاه از دسته گیاهان غده ای است که در پروسه درمان بسیاری از بیماری های احشایی بدن موثر است. این گیاه غده ای، در فصل پاییز و زمستان با افزایش برودت دما تاثیرگذاری مثبتش بیشتر نمایان می شود.




- تاثیرگذار بر روی دستگاه گوارش و کبد: در طب گیاهی و سنتی، ترب سیاه را به عنوان حافظ سلامت روده ها می شناسند. تاثیر مثبت این گیاه غده ای بر روی تنظیم عملکرد صفرا کاملاً شناخته شده است. در واقع این عمل را با افزایش ترشح و دفع صفرا به خوبی انجام می دهد.

- ترب سیاه از طریق سم زدایی، بر روی کبد تاثیرگذار است. به عنوان مثال در فصل پاییز و زمستان که ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا افزایش می یابد و به دنبال آن مصرف داروهای شیمیایی برای درمان بیشتر می شود، کبد کار سم زدایی بدن را انجام می دهد. در این حالت برای پاکیزگی این عضو حساس بدن، این گیاه غده ای موثر است. البته این مطلب در مصرف ترب سیاه حائز اهمیت است که در صورت انسداد مجاری صفراوی نباید از آن استفاده کرد.

- ترب سیاه دارای خاصیت ملینی است. بنابراین برای افرادی که به دلیل کم خونی ناشی از فقر آهن قرص اسید فولیک را مصرف می کنند، در رفع یبوست تاثیرگذار است.

- تاثیرگذاری ترب سیاه در درمان سرفه: شربت ترب سیاه باعث روان شدن مخاط برونشیت شده و در نتیجه باعث دفع عفونت از مجاری تنفسی و درمان سرفه می شود. البته در مقابله با سرفه نیز در صورت انسداد مجاری صفراوی نباید از ترب سیاه یا شربت آن استفاده کرد.

- تاثیرگذار در رفع خستگی: ترب سیاه منبع غنی از ویتامین C است که علاوه بر جذب آهن بدن، به عنوان آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند که علاوه بر بالا بردن توان سیستم ایمنی بدن باعث رفع خستگی نیز می شود.

TOP