مشاوران شغلی و روان­شناسان صنعتی و سازمانی هر یک چه می کنند؟


به طور کلی و صرف نظر از آزمون و مواد درسی و ...، آنچه مشاوران شغلی انجام می­دهند، عمدتاً به ارائه راهنمایی و مشاوره در زمینه انتخاب شغل، ارتقاء شغلی و ... است. یک مشاور شغلی به شما می­گوید که شما برای چه شغلی مناسب­تر هستید و چطور می­توانید در آن شغل بهتر و سریع­تر پیشرفت کنید و با مسائل گوناگونی که در شغل خود با آن مواجه می­شوید کنار بیایید. تخصصی یک مشاور شغلی در این است که به شما کمک کند کیفیت عملکرد کاری خود را افزایش دهید و به پیشرفت شغلی بیشتری برسید. در واقع مشاوران شغلی هم به افرادی که به دنبال انتخاب شغل هستند کمک می­کنند تا شغلی مناسب خود پیدا کنند و هم به افرادی که شاغل هستند و با مشکلات شغلی روبرو هستند، کمک می­کنند تا عملکرد خود را بهبود بخشند. این مشاوران معمولاً در خدمت افراد هستند و نه سازمان ها.
در مقابل مشاوران شغلی که عمدتاً خدمات خود را به افراد ارائه می­دهند، روان­شناسان صنعتی و سازمانی بیشتر با سازمان ها و شرکت ها سر و کار دارند. آنها دانش و تخصص خود را در اختیار سازمان­ها قرار می­دهند تا به بهبود بهره وری انسانی در سازمان کمک کنند. آنها به سازمان ها می­گویند که برای جایگاه­های شغلی خاص در سازمان، چه افرادی با چه ویژگی­های شخصیتی و .. مناسب تر هستند و در زمینه گزینش نیروی انسانی به مدیران منابع انسانی این سازمان ها کمک می­کنند. البته ممکن است در عمل کارهای فارغ التحصیلان این رشته ها متفاوت باشد و یا همپوشانی هایی داشته باشد اما آنچه به طور کلی از فارغ التحصیلان این رشته ها انتظار می­رود همانی است که خدمتتان گفته شد.
بر اساس آنچه انجمن روان­شناسی امریکا (APA) عنوان می­کند، روان­شناسان صنعتی و سازمانی به مطالعه علمی رفتار انسان در محیط کار می­پردازند و عوامل موثر در بهره وری انسانی را مورد مطالعه قرار می­دهند. این دسته از روان­شناسان به دنبال این هستند که برای رفتار انفرادی، گروهی و سازمانی اصول مشخصی تعیین کنند و این اصول را برای افزایش بهره وری انسانی به کار گیرند.
روان­شناسان صنعتی و سازمانی عمدتاً در اموری چون استخدام، گزینش و جابجایی کارکنان، آموزش کارکنان، اندازه گیری عملکرد آنها، انگیزه افراد در محیط کاری و سیستم های پاداش دهی، کیفیت زندگی کاری، ساختار کار و عوامل انسانی، رشد سازمانی و رفتار مشتری مشغول هستند.
در صورتی که در انتخاب شغل خود تردید دارید، می­توانید از این آزمون علمی که در سراسر دنیا مورد استفاده مشاوران شغلی بوده است، استفاده نمایید.


منبع : http://www.kayhanravan.ir/fa/moshaveran-shoghli.as

TOP