توصیه‌های امام رضا(ع) در پیشگیری از پوکی استخوان

امام رضا(ع) در مورد حفظ توان استخوان‌ها و جلوگیری از پیر شدن آن‌ها توصیه‌هایی دارند که از جمله آن می‌توان به خوردن باقلا، برگ چغندر و ... اشاره کرد.

یکی از موضوعاتی که در طب الائمه (ع) مورد اشاره قرار گرفته راه‌های تقویت و استحکام استخوان‌های بدن است.

مطابق آموزه‌های پزشکی ائمه(ع)، انسان دارای دوازده اندام اصلى، 246 استخوان و سیصد و شصت رگ است. مواد غذایی مختلفی هم وجود دارد که به تقویت و استحکام استخوان‌ها برای تأمین سلامتی بدن کمک می‌کند.

امام رضا(علیه السلام) در مورد حفظ توان استخوان‌ها و جلوگیری از پیر شدن آن‌ها خوردن باقلا را مفید می‌دانند. آن حضرت می‌فرماید: «خوردن باقلا، مایه تقویت مغز استخوان‏‌هاى ساق پا مى‏شود، توان مغز را افزون و خون تازه تولید می‌کند».

در روایتی دیگر می فرمایند: برای بهبود وضعیت استخوان‌ها استفاده از برگ چغندر را توصیه کرده‌اند. چرا که در آن، شفاى هر دردى است، استخوان را درشت می‌کند و گوشت می‌رویاند.

در بیانی دیگر درخت انجیر را شبیه‌ترین گیاهان به گیاهان بهشتی دانسته‌اند و در خواص اعجاب‌انگیز این میوه بهشتی در تقویت استخوان‌های بدن می‌فرماید: «انجیر رطوبت بدن را از بین می‌برد و استخوان را محکم کرده و مو را بر بدن می‌رویاند و درد را از بین می‌برد و با وجود انجیر نیازی به دارو نیست».

امام رضا(ع) همچنین، در سفارشی دیگر در این زمینه می‌فرمایند: «آب گرم، چنانچه آن را هفت جوش بجوشانى و از ظرفى به ظرف دیگر درآورى، تب را مى‏بَرَد و نیرو را به ساق پاها و قسمت پایین‏تر از مچ، سرازیر می‌کند».

و براى کمردرد هم می فرمایند: «نخود براى کمر درد مفید است. درباره ایشان نیز نقل کرده است که او پیش وپس از غذا ، آن را مى‏‌طلبید».

TOP