درمان مشکل تیروئید بوسیله روش های طب سنتی

غده تیرویید یک غده پروانه‌ای شکل در جلوی گردن می باشد و هورمونی به نام تیروکسین تولید می‌کند. هورمون‌های تیروئید در رشد جسمی و عصبی، عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی، حفظ دمای بدن و تولید انرژی و سوخت و ساز بدن تاثیر بسزایی دارند.

نقش اصلی غده تیرویید، تنظیم سوخت و ساز و عملکرد سلول‌های بدن از طریق ترشح هورمون‌های  تیروئید به داخل خون است.

کم کاری تیروئید

گیاه درمانی

در کم کاری تیرویید، ترشح هورمون های تیرویید کمتر از حد معمول است و منجر به بروز علایمی نظیر خستگی زودرس، ضعف، بی حالی، ریزش مو، یبوست، خشکی پوست، احساس سرما، اختلالات قاعدگی و افزایش وزن در حد ۳ تا ۵ کیلوگرم می‌شود.

شما باید علاوه بر کنترل وضعیت غده تیروئید و کاهش وزن، به فکر کاهش و کنترل چربی خون نیز باشید. به همین دلیل مصرف غذاهای سرخ کردنی را به طور کل کنار بگذارید و غذاها را به شیوه بخارپز و کباب‌پز تهیه و مصرف کنید. تا حد امکان می‌توانید چربی‌های گوشت قرمز و پوست مرغ را کاملا جدا کنید. مصرف خامه، کره و چربی‌های حیوانی را به حداقل ممکن برسانید و برای کاهش وزن هم مصرف قند مثل شیرینی و شکلات را متوقف کنید. برای کاهش چربی خون بهتر است از اسپرزه، آویشن، شنبلیله، سیر، پیاز، جو، جعفری و گریپ فروت استفاده کنید و در نهایت اینکه استفاده از روغن زیتون هم توصیه می‌شود.

از نمک ید دار استفاده کنید و سعی کنید در پایان غذا آنرا اضافه کنید و سعی داشته باشید از نمک سالم استفاده کنید نه نمک های بسته بندی.

درمان مشکل تیروئید بوسیله روش های طب سنتی (2)

رعایت های خوراکی برای درمان کم کاری تیروئید

استفاده از سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل اسفناج تیره و نارنجی مانند هویج و فلفل دلمه‌ای می‌تواند به تامین این ویتامین کمک کند. به غیر از مواد یاد‌شده که منع غذایی دارند (که کمی قبل‌تر درباره آن حرف زدیم) می‌توانید از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها به صورت خام استفاده کنید. ویتامین E مورد نیاز بدن را از غلات و مغزها تامین کنید. البته یادتان نرود که مصرف بادام زمینی مضر است. مصرف گوشت مرغ و ماهی (گوشت سفید) توصیه می‌شود. به طور کلی افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند باید مواد مورد نیاز بدن را با یک رژیم اصولی تامین کنند. بدن را با یک رژیم اصولی تامین کنند.

تاثیر ورزش در بهبود عملکرد بدن انکارناپذیر است. به همین دلیل برای پایین آمدن وزن و بهبود عملکرد غده تیروئید ورزش ضروری است.

برای دریافت ید کافی برای بدن می توانید از :  آب دریا – نمک دریا – مومیائی اصل – بولاغ اوتی – فراورده های دریائی – شلغم – ترب – تربچه شاهی – توت فرنگی – جلبک دریائی – اسفناج – تره- لبوی رنده شده ، استفاده نمایید.

پر کاری تیروئید

پرکاری تیروئید بر اثر تولید بیش از حد هورمونهای تیرویید (T4 و T3) ایجاد میشود. در سه چهارم بیماران، این وضعیت به علت وجود یک آنتی بادی تحریک کننده تیروئید در خون رخ میدهد. این آنتی بادی نه تنها سبب افزایش ترشح هورمونهای تیروئید می شود، بلکه در بعضی موارد باعث افزایش اندازه ی غده ی تیروئید و ایجاد گواتر می گردد. این نوع پرکاری تیروئید را اصطلاحا بیماری گریوز (Graves) می نامند.

درمان پرکاری تیروئید با روش های طب سنتی

۱ –  استحمام زیاد با شکم پر

۲ – ۳۰ گرم مالت جو+ ۳۰ گرم جوانه گندم را بکوبید در یک لیوان  آب هندوانه بریزید و یک استکان عرق بیدمشک و  ۲ قاشق شیر خشت به آن اضافه کنید و صبح ناشتا میل نمائید.

 

3- 2 ساعت قبل از اهداء خون آب انار شیرین و اسفناج خام میل کنید و سپس خون اهداء کنید.

۴- ۲۵ گرم بسفایج (نوعی گیاه دارویی) را خیس کنید و بجوشانید و صاف کنید و با مغز فلوس و خیار چنبر و روغن بادام مخلوط کرده و میل نمائید.

۵- جوشانده برگ اکالیپتوس + گیاه عشقه روزی ۸ قطره میل نمائید

۶ – ۲۰ گرم کندر + ۵۰ گرم تخم کرفس + ۲۵ گرم آفتیمون + ۵ گرم تخم گشنیز را نرم سائیده و هر ۴ ساعت یک قاشق مرباخوری با شربت میل نمائید.

۷- تاج خروس + گل پنیرک + ناخنک هر کدام ۲۰ گرم + تخم شنبلیله + تخم کتان (هریک ۳۰ گرم)  را نرم بسائید و یک قاشق غذاخوری آن را در شیر حل کرده  و بر محل تیروئید ضماد کنید.

TOP