روانشناسی صنعتی سازمانی و شغل شما

برخورد رسمی شما با روانشناسان صنعتی سازمانی، هنگام پرکردن فرم تقاضای استخدامی، مصاحبه، انجام تست های روانشناختی و سایر ابزارهای گزینش است که از این ابزارها در جهت تطبیق شغل مورد نظر با فرد متقاضی و فرد با شغل مورد نظر بهره می گیرند و به عبارتی می خواهند مشخص کنند که آیا فرد متقاضی برای شغل مورد نظر مناسب است یا خیر و همین طور آن شغل برای آن فرد.

بعد از فرایند انطباق، پیشرفت شما در سازمان وابسته به عملکردتان در انجام کار و برنامه های آموزشی خواهد بود که این ارزیابی توسط معیارهای تهیه شده توسط روانشناسان صنعتی سازمانی انجام خواهد گرفت و در زمان ارتقا، آزمون های خاص دیگری در رابطه با تعیین این که آیا شما برای ارتقا مناسب هستید یا خیر؟ انجام خواهد گرفت. اغلب تصمیم های واحد درباره ارتقای به سطح متوسط یا بالا و دادن پاداش به توصیه های روانشناس صنعتی سازمانی، سازمان نیاز دارد. مدیران شرکت ها و سازمان ها در هنگام احراز این پست و بعد از عهده دار شدن آن باید نسبت به عوامل انگیزشی و عاطفی گوناگون افرادی که برای آن ها کار می کنند، آگاه و حساس باشند. مدیران در جهت هدایت زیردستان، برانگیختن و دلگرم نگه داشتن آنان به آگاهی از تحقیقات روانشناسی صنعتی سازمانی دربارۀ این عوامل نیاز دارند.

اگر شما زیردست مستقیم ندارید و به عنوان مهندس، حسابدار و یا تکنسین در میان دیگر کارکنان کار می کنید، باید مهارت های روابط انسانی را به خوبی کسب نمایید. دانستن این که چگونه با دیگران کنار بیایید می تواند معانی متفاوتی میان شکست و پیروزی داشته باشد. شما طالب موفقیت و رشد سازمانی که در آن کار می کنید، هستید. سازمان باید محصولات خود را با بالاترین اثربخشی و کیفیت تولید نماید. ماشین آلات، تجهیزات و شرایط کاری باید جوّ کاری موّلد را ایجاد نماید.

روانشناسان صنعتی سازمانی در جهت کمک به طراحی محیط کارخانه در راستای به حداکثر رساندن کارایی و تولید اقدامات مؤثری می کنند. فرآورده های کارخانه باید به نحوی بسته بندی و تبلیغ و بازاریابی گردد که مردم برای خریدن آنها جلب شوند. روانشناسان صنعتی سازمانی در تمام این فعالیت ها نقش مؤثری را ایفا می کنند.

روانشناسان صنعتی سازمانی، در تمام سطوح زندگی سازمانی، برای کارکنان وکارفرمایان خدمات اساسی ارائه می کنند. روانشناسی که در دنیای کار کاربرد دارد برای دو موضوع ارائه خدمت می کند. « برای شما و برای سازمان شما» یکی نمی تواند بدون آن که دیگری منتفع گردد سود ببرد.


منبع : http://www.morvaridpsy.ir

TOP