لزوم تغییر شیوه‌های کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی

 

دانشمندان دانشگاه لنکستر معتقدند تغییرات عمده‌ای در شیوه‌های کشاورزی مورد نیاز است تا شاید بتوان با اثرات مخرب افزایش مواد مغذی ناشی از تغییرات اقلیمی مقابله کرد. این مطالعه‌ که هفته گذشته در نشریه «Nature communications» منتشر شده نشان می‌دهد که ضایعات فسفری ناشی از تغییرات اقلیمی همچنان در حال افزایش است مگر آنکه تغییرات اساسی‌ای در متد کشاورزی صورت گیرد.
 
تکرار طوفان‌های مخرب که به علت تغییرات اقلیمی تعدادشان رو به فزونی است، میزان ضایعات مواد مغذی شیمیایی در پس‌آب‌های مزارع را افزایش داده است. با اینکه کشاورزان اقداماتی را جهت جلوگیری از خروج موادمغذی توسط پس‌آب‌ کشاورزی انجام می‌دهند با اینهمه محققان هشدار می‌دهند که احتمالا این اقدامات کافی نباشند.
 
پروفسور فیل هی‌گارث (Phil Haygarth) از مرکز محیط زیست دانشگاه لنکستر، در نشستی مطبوعاتی گفت: « زمستان‌های گرم‌تر و مرطوب‌تر پیشبینی شده در آینده، موجب انتقال بیشتر فسفر از زمین‌های کشاورزی به رودخانه‌ها و در نهایت به اقیانوس‌ها خواهد شد.» او چنین ادامه می‌دهد: «اگرچه کشاورزان هم‌اکنون هم آنچه در توان دارند برای جلوگیری از این اتفاق به‌کار می‌گیرند، با این وجود محاسباتی که اخیرا صورت گرفته‌اند نشان می‌دهد که این اقدامات برای جبران افزایش فسفر ناشی از تغییرات اقلیمی کافی نیست. این مقاله هشداری است برای دولت و سیاست‌گزاران، تا به کشاورزان در جهت دستیابی به این تغییرات الگوی کشت به میزانی که برای مقابله با آلودگی ناشی از تغییرات اقلیمی لازم است یاری و مساعدت نمایند. »
 
کودهای شیمیایی و حیوانی‌ای که در طوفان‌ها شسته می‌شوند، منبع عمده مواد مغذی‌ای هستند که ۶۰ درصد نیتروژن و ۲۵ درصد فسفر موجود در رودخانه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. اگرچه مواد مغذی‌ای مانند فسفر و نیتروژن برای رشد گیاهان و جانوران مورد نیاز هستند، اما مقادیر بیش‌از اندازه آنها می‌تواند موجب ازدیاد جلبک‌ها در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و متعاقبا خفگی ماهی‌ها و سایر ارگانیسم‌های آبزی شود.
 
دکتر پیت فالون از مرکز هادلی نیز گفت: «جدیدترین مدل‌های آب‌وهوایی با وضوح بالا در کنار آخرین نقشه‌های اقلیمی UKCP09 در این پروژه مورد استفاده قرار گرفتند.» او همچنین افزود: «در حالیکه با استفاده از مدل‌های آب‌وهوایی با وضوح بالا، میزان بارش باران قابل توجهی مخصوصا در طوفان‌های تابستانه پیش‌بینی شده بود، این طوفان‌ها تفاوت چشم‌گیری در تلفات فسفری تابستانه به بار نیاوردند. در نتیجه مطالعات ما نشان می‌دهد که فاکتور اصلی در افزایش تلفات فسفری، احتمال افزایش بارش‌های زمستانی می‌باشد

منبع : www.upi.com

TOP