تصفیه فاضلاب های صنایع نفتی و پتروشیمی

در این مقاله قصد داریم تا در مورد تصفیه فاضلاب های صنایع نفتی و پتروشیمی به شما کاربران عزیز توضیح بدهیم.

به طور کلی در پالایشگاه های فرآوری نفت خام و تولید مواد شیمیایی (پتروشیمی) سه دسته مواد تولید و فرآوری می شوند. با توجه به اینکه در بسیاری از صنایع نفتی چاه های نفت و مخازن نفتی و گازی در بستر دریا و اقیانوس ها قرار دارد، استخراج آنها به خودی خود باعث آلودگی آبها می شوند. در ضمن در پالایشگاهها سه دسته فرآورده سوختی، غیر سوختی و پتروشیمی تولید می شوند. این صنایع به چندین طریق می توانند باعث آلودگی آبهای محیطی شوند. با این حال، پالایشگاهها و صنایع پتروشیمی با سوزاندن گازهای ترش باعث آزاد سازی درصدی گاز دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد به جو می شوند، که با بارندگی شستو داده شده و وارد آب های محیطی می شوند.

تصفیه فاضلاب های صنایع نفتی و پتروشیمی

 

مراحل تصفیه فاضلاب های صنایع نفتی و پتروشیمی :

در وهله اول استخراج این مواد به آبهای سطحی وارد شده و با توجه به وزن مخصوص آنها بر سطح آب شناور شده و تولید مواد قابل اشتعال می کنند. از طرفی وجود این مواد نفتی موجب جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آبزیان شده و در نهایت منجر به مرگ و میر آنها می شود. شکل دوم از آلایندگی صنایع نفتی مربوط به ورود پساب های آنها به آبهای محیطی می باشد. پساب های صنایع پتروشیمی حاوی غلظت بالایی از گوگرد و کربو هیدرات ها هستند که با تولید گاز هیدروژن سولفید و همچنین متان برای محیط زیست بسیار خطرناک هستند. گاز هیدروژن سولفید بسیار سمی بوده و همچنین برای سازه های فلزی خطرناک است. در ضمن گاز متان که به گاز مرداب نیز شناخته می شود بسیار بدبو بوده و مشکل ساز است. برای حذف این آلاینده ها، دانشمندان روش هوادهی را مناسب ترین راه می­ دانند.

مورد دیگر از آلایندگی پساب های پالایشگاهی مربوط به دمای آنهاست. با توجه به این که در بسیاری از راکتورها و بویلرها از آب برای خنک کردن استفاده می کنند در نتیجه دمای آب شستشو بالا رفته و با تخلیه آن به آبهای محیطی دمای ان نیز بالا می رود. با افزایش دمای این فاضلاب فراریت گازهای محلول در آن بیشتر شده و در نهایت زندگی را برای ابزیان سخت می کند. در ضمن ورود این پساب های گرم به تصفیه بیولوژیک احتمال نابودی میکروارگانیزم ها را افزایش داده و در نتیجه کارایی ان را کاهش می دهد.

در نهایت مورد آخر که منجر به آلودگی پساب ها در پالایشگاه ها می شود مربوط به شستشوی تجهیزات با آب است. با شستشوی تجهیزات مواد باقی مانده در آنها وارد جریان پساب شده و غلظت آن را بسیار افزایش می دهد. الودگی های تولید شده در پالایشگاه ها بسیار نفوذ پذیر بوده و به راحتی به خاک های زیر زمینی نفوذ می کند. در نهایت با توجه به پیچیدگی این فاضلاب ها معمولا استفاده از روش های ترکیبی برای تصفیه آنها بسیار مشکل و تقریبا غیر ممکن است. بنابراین در این موارد معمولا از روش های مختلف برای پساب های دارای خصوصیات مشخص استفاده می کنند که شامل جداسازی روغن و مواد نفتی، ته نشینی و هوا دهی، انعقاد شیمیایی و الکتروشیمیایی و همچنین استفاده از روش تصفیه بیولوژیکی می شود.


منبع : http://www.abco.asia

TOP