روشی جدید برای تولید ابریشم مصنوعی

ابریشم ممکن است بسیار قوی، الاستیک و زیست تخریب پذیر باشد اما تولید آن گرانست چراکه باید با دقت از کرم ابریشم برداشت شود. با در نظر گرفتن این مورد دانشمندان سوئدی و آلمانی موفق به تولید کم هزینه تر ابریشم مصنوعی در حجمی کمی ،از پروتئین حاصل از کشک(آب پنیر) شده اند .
دانشمندان به رهبری کریستوفر لندل و دکتر فردریک از موسسه انستیتو تکنولوژی سلطنتی سوئد با استفاده از گرما و افزودن اسید به کشک مشتق شده از شیر گاو راه جدیدی را برای ساخت ابریشم مصنوعی بدست آوردند که می توان نانو رشته هایی را از پروتئین بدست آورد.که هرچه غلظت پروتئین حاصله از کشک در محلول بیشتر باشد رشته های نازکتر و کوتاهتری بدست می آید.
در یک فرآیند متمرکز شده هیدرودینامیکی، یک مایع حامل که حاوی نانو فیبریل هاست از طریق یک لوله پمپ شد.زمانی که محلول داخل لوله همانند شکل زیر به صورت دو جریان عمود بر هم قرار گرفت رشته های نانو فیبریل بهم پیوسته شده و تشکیل لیف ابریشم را داد.

ساخت ابریشم مصنوعی

ساخت ابریشم مصنوعی

با استفاده از تکنولوژی X-ray در موسسه DESY آلمان دانشمندان به کشف جالبی دست یافتند ؛ الیاف کوتاه و نازکی که در واقع قوی تر از همتایان بلند و ضخیم خود هستند.دلیل این موضوع این امر است که نانو رشته های کوتاهتر این اجازه را می دهد که بهتر در هم قفل شده و کنار هم قرار گیرند.

ساخت ابریشم مصنوعی

 

تاکنون این تیم موفق به تولید الیاف ابریشم مصنوعی تا طول حدودی ۵ میلیمتر شده است. حال روند تولید روشن است با این امید که توان تولید الیاف با کیفیت بالاتر وجود دارد. این روش به پژوهشگران این امکان را می دهد که ویژگی هایی را در الیاف بهینه سازی کنندو بتوانند الیافی را برای برنامه های کاربردی خاص ،طراحی کنند.


منبع : https://www.desy.de

TOP