ساخت مواد جدید از بزاق مارماهی توسط نیروی دریایی آمریکا

مارماهی تقریبا شبیه مرد عنکبوتی در زیر آب است.زمانی که مارماهی توسط یک شکارچی مورد حمله قرار میگیرد ، یک ماده لزج را پرتاب می کند که موجب مهر و موم و مسدود کردن آبشش و دهان مهاجم می گردد و فرصتی را بدست می دهد که بتواند فرار کند.
اکنون یک تیم مهندسان و دانشمندان نیروی دریایی ایالات متحده بدنبال راهی برای ترکیب کردن بزاق لجن مانند مارماهی با هدف تجهیز نیروی نظامی با یک ماده جدید است که می تواند همه چیز از دفع کوسه ها تا دفاع بالستیک را ممکن سازد.

hagfish-2
بزاق دفاعی مارماهی بسیار مقاوم است بگونه ایی که اغلب با تار عنکبوت مقایسه می شود که از دو جز پروتیین و موسین که یک روان کننده ژلاتینی تشکیل شده است. که رشته هایی نخ مانند ۱۲ نانومتری با عرض ۱۵ سانتی متر در آن وجود دارد. زمانی که لجن در آب دریا مثل گلوله پرتاب می شود پروتیین در آب حل نشده و توسط رشته ها باز می شود، این مکانیسم منحصر به فرد بدان معنی است که لوله کوچک از بزاق به سرعت می تواند به یک سپر دفاعی بزرگ در زیر آب تبدیل شود. که این شبکه ویسکوالاستیک سه بعدی با گذشت زمان از هم باز می شود و در آب پراکنده می گردد.مطالعات نشان داده ترشح مارماهی دهان گرد می تواند تا ۱۰۰۰۰ برابرا حجم اولیه خود گسترش یابد.
بزاق دهان مارماهی مدت طولانی است مورد مطالعه قرار گرفته است از اینرو کینسر و همکار بیوشیمیست وی Josh Kogot راهی را با استفاده از باکتری E.coli باز کرده اند که منجر به تولید دو پروتیین از بزاق مارماهی بنام آلفا و گاما شده است که تلفیق این دو در محلول موجب ساخت بزاق مصنوعی میگردد.
بزاق مصنوعی میتواند در پرتابه های حفاظتی ، آتش نشانی ، منسوجات محافظ ، منسوجات زیستی با عملکرد بالا، محافظت از غواصان و یا اسپری ضد کوسه استفاده شود Josh Kogot می گوید هدف ما تولید ماده ایی دفاعی است که در عین حال غیر کشنده باشد.
این ماده یافت شده ، ماده ایی منحصر بفرد است که کاربردهایی بالستیکی آن در منسوجات و سپرهای دفاعی زیر آب در آینده روشن تر خواهد شد و از نگاه تاکتیکی ماده ایی است که می تواند در کسری از ثانیه در آب تغییر خواص دهد.


منبع : http://textiledb.com

TOP