پوشاک آینده با باکتری های خورنده گاز متان

با استفاده از گازهای گلخانه ای به عنوان پایه ای برای مواد جدید، مانگو متریال می خواهد یک مدل جدید از تولید پوشاک را ایجاد کند که بتواند بدین وسیله جو را پاک کند، چرا که گازهای گلخانه ایی لباس های جدید ما را می سازند.
هنگامی که گازهای گلخانه ایی از محل دفع زباله ها یا مزارع لبنی بوجود بیاید ۳۰ برابر قوی تر اگاز CO2 هستند که بعنوان یک مشکل در نظر گرفته می شود.مانگو متریال اما از این مشکل به عنوان یک فرصت برای ساخت پوشاک یا فرش تلقی می کند که می توان گازهای گلخانه ایی را بازیافت کرد.
مولی مورس، مدیرعامل Material Mango می گوید: شما به جای استفاده از کربن های فسیلی برای ساخت مواد، از چیزی استفاده خواهید کرد که آنرا قبلا داشته اید.
در یک تاسیسات آزمایشی که در یک ایستگاه تصفیه فاضلاب واقع در شهر ردوود سیتی، که در کالیفرنیا واقع شده است، این شرکت از مواد زائد متان برای تغذیه باکتری هایی استفاده می کند که می توانند الیاف بیو پلی استر کاملا زیست تخریب پذیر تولید کنند.
i-2-mango-materials
هنگامی که باکتری ها متان را مصرف می کنند، PHA تولید می کنند،که یک نوع پلاستیکی است که می تواند به ریسمان ریسیده شده، تبدیل شود. راه اندازی این ماده جدید در کنفرانس SynBioBeta در سان فرانسیسکو اعلام شده است.
لباس های ساخته شده از مواد جدید، یک نسخه بیولوژیکی از پلی استر هستند، می توانند زمانی که از بین می رود تبدیل به کامپوزیت شوند.اما اگر آن را در محل دفن زباله دور انداخته باشید، به طور طبیعی زیست زدایی می شوند و یا میتوان از آن مجددا متان آزاد شود و در ساخت لباس جدید از آن بهره برد.این ماده همچنین می توانددر کاهش آلودگی پلاستیک اقیانوس موثر باشد.
i-1-mango-materials
اگر یک تیشرت تولید شده در ماشین لباس شویی شسته شود میکرو الیاف آن می تواند از طریق تخلیه دستگاه وارد آبراه ها و اقیانوس ها شوند چرا که میکرو الیاف در فرآیند تصفیه آب شکسته نمی شوند اما در مورد پوشاک نوین نکته ی جالب اینجاست ؛ اگر آنرا در اقیانوس بیاندازید ، موجودات دریایی می توانند آنرا هضم کنند!
به گفته موریس این روند تولید پوشاک از متان می تواند تاثیر بسیار مفیدی در روند پاکسازی اقیانوس ها از مواد مضر و هچنین جو زمین از گاز های گلخانه ایی و کربن داشته باشد.

مواد PHA ها همچنین می توانند برای ساخت بسته بندی و سایر کالاهای مبتنی بر پلاستیک استفاده شوند اما این شرکت در حال حاضر در صنعت پوشاک متمرکز است.

مورس می گوید: “من فکر می کنم این یک راه حل جالب است که واقعا اجازه می دهد تا شما یک فرآیند حلقه بسته جهت بازیافت و مصرف مواد داشته باشید.”

 


منبع : http://mangomaterials.com

TOP