آشنایی با ساختارهای پارچه؛ بریدینگ،تافتینگ و ترکیبی

بریدینگ

ساختارهای قیطانی بافی شده یا قیطانی از درهم پیچیدن مورب نخ ها به شکل لوله ای Tubular form و تخت تولید می شوند. قیطان بافی ساختارهایی تولید می نماید که شبیه به پارچه های تاری پودی ولی همه نخ ها در راستای طول ساختار با یک زاویه نسبت به محور آن در هم بافته می شوند. این ساختارها به سه نوع لوزی ، منظم و هرکولس متداول می باشند. در ساختار لوزی ، نخ ها بصورت متناوب از بالا و پایین نخ های مقابل عبور می کنند. کوچکترین واحد تکرار این ساختار ۱/۱ می باشند.ساختار های قیطانی عمدتا به صورت منظم تولید می شوند . به طور کلی ساختار های قیطانی لوله ایی در جهت نخ های دو محوری تولید می شوند و با تغذیه مغزی به ساختارهای قیطانی می توان ساختار های سه محوری بدست آورد.

Fig-1-Unit-cell-of-triaxial-braided-structure

همچنین در مرکز بدنه قیطان لوله ای ، نخ های اضافی تحت عنوان تار می تواند تغذیه شود . هنگامی که تعداد سر نخ های قیطان بافی یکسان باشد ، نسبت حجم نخ در ساختار قیطان لوله ای بیشتر از ساختار قیطانی تخت افزای می یابد. ویژگی اصلی ساختار ها قیطانی ، زاویه در هم پیچیدن بوده که بین ۱۰ و ۸۰ درجه متغییر می باشد و به ظرافت نخ ، نوع ساختار (دومحوری و سه محوری) ، ضریب پوشش و نسبت حجمی نخ های طولی بستگی دارد.از آنجاییکه ساختار های قیطانی عمدتا به شکل لوله ای هستند ، معمولا ساختار های رشته پیچی جایگزین آنها می شود.

Blogsingledouble

قیطان بافی یکی از روش های تولید ساختار های تقویت کننده برای مواد کامپوزیتی است. از کاربرد های صنعتی ساختارهای قیطانی می توان به کابل های الکتریکی ، شلنگ ها ، نوار نقاله و … اشاره کرد.این نوع محصولات همچنین برای متعلقات مورد استفاده در البسه فنی و تجهیزات پارچه ایی به کار می روند.

پارچه های ترکیبی

در برخی کاربردهای فنی نیاز است که از چندین لایه منسوج با ساختار متفاوت استفاده گردد . چندین لایه پارچه تا ضخامت مورد نظر روی هم قرار گرفته و سپس توسط دوخت ، بخیه زنی ، سوزن زنی یا بافت حلقه ایی به یکدیگر متصل می شوند. چندین ساختار می تواند باعث افزایش ضخامت مواد کامپوزیتی قبل از آغشته  سازی با رزین گردد. این اتصال با توجه به اندازه نخ و دانسیته بخیه می تواند در افزایش ضخامت ، استحکام ، سفتی و مقاومت در برابر چدایش بین لایه ایی مواد کامپوزیتی موثر باشد.

تافتینگ

Tufting-process

تافتینگ پروسه تولید  برخی از انواع فرش و بافت های مشابه آن است. یک دسته نخ به صورت حلقه بروی یک بافت زمینه یا زیره دوخته و یا کوک زده می شوند. زیره فوق معمولا یک پارچه تاری پودی یا بی بافت است. حلقه ها در ستون های عمودی (ردیف) و خطوط افقی (خاب) قرار میگیرند و می توانند به دو صورت بریده یا بدون برش (خاب) و یا ترکیبی از هردوی آنها باشد. پشت منسوج تولید شده طی پروسه ثانویه آهار زده می شود تا حلقه ها و ریشه ها حفظ شوند.


منبع : http://textiledb.com

TOP