تولید ابریشم با استحکام تر با گرافن

کرم ابریشم با تغذیه از برگ درختان توت زنده می ماند، اخیرا دانشمندان در چین کشف کردند که با تغذیه ی گرافن و نانو لوله های کربنی به این موجودات ابریشم های تولید شده با استحکام تر خواهد بود و نیز توانایی هدایت الکتریسیته را دارند. که این منجر به تولید لباس های  محکم تر با قابلیت الکترونیک تعبیه شده در آن می شود.

در حال حاضر کرم ابریشم به موادی نیاز دارد تا ابریشم تولید شده توسط آن نرم تر و زیر دست مخملی تر داشته باشد به همین دلیل دانشمندان راه هایی را بدین منظور بررسی کرده اند که شامل: افزودن رنگزا، نانوذره، و پلاستیک های رسانا به ابریشم در حال ریسیده شدن یا تغذیه کردن این مواد به کرم ابریشم از قبل، می باشد.

اکنون دانشمندان در دانشگاه Tsinghua چین فقط این نسخه را کشف کرده اند: که آب تصفیه شده که شامل ۰.۲% نانو لوله های کربنی تک دیواره یا گرافن است را بر روی برگ درخت توت اسپری می کنند. پس از آن کرم ابریشم این برگ درخت توت را مصرف کرده و فرآیند ابریشم ریسی آنها مطابق قبل انجام می شود.

اما تحت آزمایش، ثابت شده است ابریشم هایی که توسط این کرم ها تولید شده اند به مراتب ۵۰% با استحکام تر از ابریشم های معمولی می باشد. با بررسی هایی که بر روی این سوپر ابریشم انجام شده متوجه شدند که ساختار کریستالی منظم تری نسبت به ابریشم معمولی دارد و بقایای کربن و گرافن اضافه شده در الیاف دیده می شود.

ابریشم معمولی رسانایی کمی دارد و به همین دلیل برای استفاده در لباس زمستان مناسب می باشد چون هوای گرم را در محیط بسته تر و نزدیک به بدن نگه می دارد. اما دانشمندان می گویند این خواص در ابریشم جدید آنها تغییر کرده است. آن در دمای ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد (۱۹۲۲ درجه فارنهایت) پخته می شوند و مواد کربونیزه می شوند.

این ابریشم ها را می توان در کاربردهای مختلفی نظیر: پارچه های محافظ، ایمپلنت ها ی پزشکی و الکترونیک هایی که به صورت یکپارچه در لباس به کار برده می شوند، استفاده کرد. اما چند سوال وجود دارد که در ابتدا باید به آنها پاسخ داده شود: اول اینکه کرم ابریشم دقیقا به چه صورت نانولوله و گرافن را با ابریشم ترکیب می کند؟ و چه درصدی از محصول نهایی را این مواد تشکیل می دهند؟ و اینکه آیا این فرآیند باعث آسیب به این موجودات می شود؟


منبع : http://textiledb.com

TOP