منسوجات نبافته با پتانسیل تبدیل شدن به منسوجات الکترونیکی

پروژه تبدیل منسوجات نبافته به منسوجات الکترونیکی ایده دانشجوی دکتری سونیا رینولدز در دانشگاه ناتینگهام است که زیر نظر پروفسور تیلاک دیاس و دکتر آماندا بریگز-گود انجام شده است.
در این روش برخلاف تولید منسوجات بافته شده Knitted یا مواد بافتنی Woven که توسط Interloping یا interlacing تولید می شدند این منسوجات به روش Dubbed Zephlinear که درگیری سطحی نخ است تولید می شود.
رینولدز در این رابطه می گوید : این یک پیشرفت واقعی برای صنعت نساجی است که وعده مزایای عمده ایی را برای لباس های آینده می دهد چراکه از نخ مانند کانال های خطی می توان استفاده کرد که دارای پتاسنیل بسیار زیادی برای کاربرد در پارچه های هوشمند دارند. مانند کانال هایی حاوی میکروکپسول های حاوی دارو یا عطر که هردو به گونه ایی خاص به بدن کمک می کنند و یا ساخت و ایجاد لباس های ضد باکتری .
رینولدز در انتظار ثبت اختراع مواد فن آوری پوشیدنی ایالات متحده است. Dubbed Zephlinear نام مستعار Space Cloth است که با توجه به ظاهر و قابلیت های الکترونیکی نساجی به آن داده شده است.
ساخت منسوجات با این روش نوید دهنده ساخت منسوجات صد در صد طبیعی و مستحکم است مانند منسوجات صد در صد پشم و یا پشم / ابریشم.
پروفسور تیلاک دیاس می گوید : ما اعتقاد داریم پتانسیل عظیمی وجود دارد که میتوانیم فن آوری الکترونیکی را با این روش در منسوجات ادغام نمود مانند منسوجات گرمایشی و یا منسوجاتی با LED.
این فن آوری به عنوان یک پارچه بسیار سبک و انعطاف پذیر بوده و پس از جمع شدن به راحتی به شکل اولیه خود باز میگردد و درضمن زیست سازگار نیز میباشد.


منبع : http://textiledb.com

TOP