رنگزای برگرفته از گیاه پنبه

این رنگزا از گیاه پنبه مشتق شده است و برای رنگرزی پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت تحقیق  و توسعه برای پنبه Cotton Incorporated و نیز Archroma که یک رهبر جهانی در زمینه ی رنگزا و به ویژه مواد تعاونی می باشد با همکاری یکدیگر این نظریه را ارائه کرده اند که می توان یک رنگزای طبیعی که از باقیمانده ی گیاه پنبه مشتق شده است را برای رنگرزی پنبه مورد استفاده قرار داد. و این رنگزا به عنوان رنگزای طبیعی برای رنگرزی پارچه در تاریخ نساجی به چالش کشیده شده است. EarthColors یک روش ابتکاری شرکت Archroma برای ایجاد رنگزاهای گرم و ترکیب های سه تایی از طبیعت می باشد. این رنگزاهایی که بر پایه ی گوگرد هستند برای رنگرزی الیاف سلولزی مثل پنبه طراحی شده اند، در حالیکه بیشتر رنگزاهای  نساجی سنتتیک هستند و از پتروشیمی به عنوان مواد اولیه ی آن استفاده می شود.

EarthColors به عنوان یک جایگزین بیو سنتتیک است که از پسماند صنعت کشاورزی و یا گیاهی استفاده می کند. Mary Ankeny مدیر ارشد شیمی نساجی در Cotton Incorporated  می گوید: “به زودی ما درباره ی EarthColors خواهیم شنید، ما می خواستیم تمامی قابلیت های پنبه به عنوان یک منبع برای تولید رنگزای طبیعی را کشف کنیم به همین دلیل به عنوان یک پروژه  بر روی این موضوع کار کرده ایم. از پنبه و نیز از مشتقات آن در صنایع مختلف نظیر مواد غذایی و ساختمان در چندین دهه استفاده شده است، اما ما علاقمند به استفاده از زیست توده ی پنبه به عنوان رنگزا شدیم.” عرضه های فراوانی از پنبه وجود دارد. حجم جهانی برداشت پنبه و مشتقات آن حدود ۳ میلیون تن در سال است.

رنگرزی الیاف طبیعی با رنگزاهای فرآوری شده  با مواد طبیعی برای خیلی از برندهای دوستدار محیط زیست درخواست تجدید نظر داده شده است، Archroma در نظر دارد تا خط جدیدی را در سال ۲۰۱۴ راه انداز ی کند. Nuria Estape رئیس نساجی تخصصی  بازاریابی و تبلیغات در Archroma می گوید:”  ما از Cotton Incorporated سپاسگزاریم به دلیل اینکه این چالش را برای ما به ارمغان آورده است. Archroma  تلاش می کند تا وضعیت موجود و تکنولوژی  EarthColors را به چالش بکشد تا حمایت ما را  از این رنگ ها نشان دهد.”

در واقع هر دسته از رنگزاهای EarthColors که ارائه می شود قابلیت ردیابی را  در سطح بالایی در قالب  تراشه ای با میدان ارتباطات نزدیک دارد. داده ها بر روی تراشه توسط مشتریان  Archroma و حتی مصرف کنندگان از طریق یک تلفن همراه هوشمند قابل دسترسی است، که فرآیند تولید رنگزا و منبع مواد طبیعی بکار رفته را توضیح می دهد.

به طور مشابه هر عدل پنبه که در ایالات متحده رشد می کند یک تگ شناسایی عدل دارد تا در تجارت پنبه امکان ردیابی آن وجود داشته باشد. این تگ همچنین شامل اطلاعات مربوط به خصوصیات الیاف پنبه موجود در عدل می باشد که این کار به تجار و کارخانه های تولید در مدیریت موجودی کارآمد، نیز کمک می کند.

Cotton Incorporated  نمونه پارچه ی رنگرزی شده با رنگزای  EarthColors  مشتق شده از پنبه را در نمایشگاه پاریس عرضه کرد.


منبع : http://www.indiantextilemagazine.in

TOP