بولیمیا و اثرات مخرب آن بر روی سلامتی دهان و دندان

میلیون ها آمریکایی از اختلالات خوردن رنج می برند و بسیاری از آن ها این اختلال را بدون درمان رها می کنند. هم برای مردان و هم زنان، اختلالات خوردن اغلب در جوانی آغاز می شود، و اگر درمان نشود در تمام طول زندگی با فرد می ماند. با فشارهای اجتماعی مداوم، اختلالات خوردن اغلب با تصویر منفی از بدن و یا احساس شرم در مورد وزن ایجاد می شود. نیاز دائمی برای رژیم و شمردن کالری ها می تواند تاثیرات روحی و جسمی متعددی بر افراد بگذارد، به ویژه بر افرادی که تشخیص داده شده است که مبتلا به بولیمیا هستند. تاثیرات روحی و جسمی بولیمیا می تواند زیان بزرگی به بدن برساند و باعث آسیب های دائمی دهانی شود.
همه ی اختلالات خوردن همانند کم اشتهایی عصبی، بولیمیا و پرخوری می توانند باعث ایجاد مشکلات سلامتی برای اشخاص شوند. بولیمیا به دلیل استفراغ های مداوم، باعث آسیب به دستگاه گوارش می شود، در نتیجه منجر به مشکلات متعدد دندانی می گردد.
آگاهی از مشکلات دندانی نهفته و تشخیص علائم و نشانه های بولیمیا، برای برداشتن اولین گام در یافتن درمان برای برطرف کردن این اختلال، ضروری است.

بولیمیا چیست؟
بولیمیا اغلب در افرادی تشخیص داده می شود که بارها و بارها بعد از خوردن غذا آن را دفع و یا با استفراغ خارج می کنند. همچنین این افراد از تهوع آورها و ملین ها استفاده می کنند و یا ممکن است روش ناسالمی از ورزش را در پیش بگیرند. تلاش برای بازگرداندن کالری ای که مصرف شده است، ممکن است به دلیل احساس گناهی باشد که از خوردن غذایی ناسالم ویا چاق کننده ایجاد شده است. در بیشتر موارد افراد نگران وزن و ظاهر خود هستند و با کاهش وزن درگیرند. درگیری برای کاهش وزن و روبه رویی با انتظارات مردم و اجتماع می تواند بار سنگینی را بر دوش این افراد بگذارد و منجر به رفتارهای مخرب شود.
برخلاف افراد مبتلا به کم اشتهایی عصبی، افرادی که مبتلا به بولیمیا هستند، اغلب وزن نرمالی دارند و یا به مرور وزن اضافه می کنند. احساس شرم و گناه در مورد غذا، افراد را ضعیف می کند و در نتیجه آن ها به سمت رفتارهای مخرب، همانند تهوع سوق می دهد. این رفتارهای مخرب می تواند به سلامتی دهانی افراد آسیب برساند و اگر به طور کامل درمان نشود، بازیابی تاثیرات فیزیکی بولیمیا دشوار می شود.

بولیمیا چگونه مشکلات دندانی ایجاد می کند؟
چرخه ی تکرار شونده ی تهوع، می تواند آثار زیان آوری بر دهان و گلوی افراد داشته باشد. زمانی که فرد استفراغ می کند، این استفراغ شامل اسید معده نیز می شود. این اسید می تواند به مرور به گلو و مینای دندان آسیب بزند.
موارد زیر علائم و نشانه های تاثیراتی است که بولیمیا می تواند بر سلامت دهانی بگذارد.
فرسایش دندانی
پوسیدگی
درد دندانی
افزایش سطح باکتری های سرطان زا
دهان خشک
درد گلوی مزمن
مشکلات ارتودنسی ( فشار انگشت برای ایجاد تهوع می تواند منجر به حرکت دندان ها شود)
درد دهان
دندان های زرد و شکسته
عفونت لثه ها
خونریزی لثه ها
کاهش ترشح بزاق دهان
بزاقیPHکاهش
بزرگ شدن غدد بناگوشی
ایجاد اشکال در بلع غذا
تمامی این نشانه های بولیمیا برای دندان پزشکان واضح و روشن است و آن ها بیماران را تشویق می کنند تا به دنبال کمک های حرفه ای از تیم های کارشناسان پزشکی و متخصصان اختلالات غذایی باشند. به منظور رهایی از مشکلات دهانی و دندانی و تاثیرات روانی بولیمیا، افراد باید سریعا برای درمان این اختلال اقدام کنند.

یافتن درمان
دندانپزشکان نقش بسیار مهمی در تشخیص زودرس بیماران مبتلا به بولیمیا دارند. دانش دندانپزشکان در تشخیص علائم بولیمیا بسیار بالاست، زیرا آن ها به فرسودگی غیرطبیعی دندان و تخریب بافت ها در دهان توجه می کنند. با کمک دندان پزشکان، تشخیص زودرس بولیمیا می تواند از شدت مشکلات دندانی بکاهد و افراد را تشویق کند تا برای اختلالشان به دنبال درمان بگردند.
اگر شما و یا شخصی که برایتان اهمیت دارد، از این بیماری رنج می کشید، به دنبال درمان باشید. اگر فرد متوجه شود که برای درمان نیاز به کمک دارد، می توان از افزایش مشکلات دندانی که به دلیل اختلال بولیمیا ایجاد شده است، به طور موقت جلوگیری کرد.


منبع : https://www.armaghanroshd.com

TOP