اقتصاد و مهندسی در صنایع نفت

نفت و صنایع وابسته به آن به دلیل برخورداری از جایگاهی مهم و استراتژیک، همواره در کانون مطالعات و تحقیقات گسترده  پژوهشگران بوده و در هر یک از شاخه‌های آن کتب و مقالات تخصصی متعددی نگاشته شده است، اما در این میان، جای خالی مرجعی که به صورت یکپارچه کلیه بخش‌های صنایع نفت را در برگرفته و بدون ورود به مباحث بسیار تخصصی و پیچیده، خواننده را با دانش مهندسی و اقتصادی آن آشنا سازد، محسوس بوده است.

نفت و صنایع وابسته به آن به دلیل برخورداری از جایگاهی مهم و استراتژیک، همواره در کانون مطالعات و تحقیقات گسترده  پژوهشگران بوده و در هر یک از شاخه‌های آن کتب و مقالات تخصصی متعددی نگاشته شده است، اما در این میان، جای خالی مرجعی که به صورت یکپارچه کلیه بخش‌های صنایع نفت را در برگرفته و بدون ورود به مباحث بسیار تخصصی و پیچیده، خواننده را با دانش مهندسی و اقتصادی آن آشنا سازد، محسوس بوده است. کتاب کلیات اقتصاد و مهندسی در صنایع نفت برای پاسخ به چنین نیازی و همزمان با یکصدمین سال تاسیس صنعت نفت ایران تالیف و به تازگی به چاپ رسیده و هدف نویسندگان از تالیف آن، برآورده ساختن نیاز علاقه‌مندان به مباحث مرتبط با جنبه‌های گوناگون مهندسی و اقتصادی در صنعت نفت بوده است. کتاب مزبور، توسط مهندس امیر کامران کیامهر و مهندس محمد مهدی برزمهری دو تن از کارشناسان و دانش ‌پژوهان این عرصه تالیف و منتشر شده است. از ویژگی‌های این کتاب، گردآوری و تنظیم فصول آن بر اساس سیر فرآوری نفت از صنایع بالا دستی تا پایین دستی است. در فصل اول که به نفت خام اختصاص دارد، پیدایش نفت، ترکیب نفت خام و انواع نفت خام مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در بخش پایانی این فصل به اقتصاد نفت پرداخته شده و مباحثی چون بازار نفت خام، انواع قراردادها، سازما‌ن‌های بین‌المللی و نفت‌های خام شاخص (برنت، اینترمدییت، ...) به اختصار طرح شده است. فصل دوم به موضوع اکتشاف و استخراج نفت اختصاص دارد و در آن روش‌‌های اکتشاف نفت، حفاری و استخراج و نیز مباحث مربوط به صیانت از مخازن و ازدیاد برداشت آورده شده است.

فصل سوم به پالایش نفت و فصل چهارم به پتروشیمی اختصاص دارد و در آن، واحدها، فرآیندها، محصولات و نیز آمار و اطلاعات مربوطه گردآوری و ارائه شده است. با توجه به نیاز کارشناسان فنی و مهندسی به آشنایی با مباحث مالی و اقتصادی، فصل پنجم کتاب به این موضوعات اختصاص یافته است.


منبع : http://donya-e-eqtesad.com

TOP