ام الامراض در طب سنتی چیست؟

به گزارش تندرستان به نقل از  گروه اجتماع شهرآراآنلاین، دکتر مجيد انوشيرواني، اظهار کرد: در صورت درمان نادرست یا کوتاهی در معالجۀ اقسام زکام از جمله سرماخوردگی معمول و تبدیل آن به نزله، ترشحات ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن متتقل شوند و به گوش،راه‌های تنفسی تحتانی، بافت ریه،دستگاه گوارش،نیام‌های عضلات مجاور دستگاه تنفس، ستون فقرات و مفاصل محیطی راه پیدا کرده و در هریک منجر به عوارض و بیماری‌هایی شوند و به همين دليل حکما،نزله را «مادربیماری‌ها» یا امّ‌الامراض می‌دانستند.

وی گفت: نزله و زکام براساس سبب‌شناسی حکما به هشت‌گونه تقسیم می‌شوند و اصل بسیار مهم و تعیین‌کننده در درمان همۀ آنها این است که نخست گرم یا سردبودن ترشحات از هم افتراق داده شود و براساس این افتراق، رویکرددرمانی درست و سودمند انتخاب شود.

معيارهای تشخيص افتراق گرمی یا سردی ترشحات درنزله و زکام

دکتر انوشيرواني درباره تشخيص گرمی یا سردی ترشحات درنزله و زکام خاطرنشان کرد: معنای بالینی گرم یا سرد بودن نزله و زکام فقط به حرارت فیزیکی ترشحات برنمی‌گردد بلکه بر اساس ویژگی‌های بالینی معینی قابل تشخیص است.

به گفته وی، این ویژگی‌ها عبارتند از قوام ترشحات (رقیق یاغلیظ بودن ترشحات)، رنگ ترشحات (بیرنگ، سفید، خاکستری، زرد،سبز، و طیف‌های بینابینی)، تأثیر حسی ترشحات بر مخاط حلق یا بینی (دارای سوزش و خارش و گزش یا بدون این علایم)، همراهی باعلایم گرمی یا سردی در سرو صورت و چشم، تغییرات صدا (خشونت صدا،گرفتگی صدا،تودماغی شدن صدا...)، علایم سیستمیک (مانند تب)، و نیز علایم ویژۀ دیگر در زبان و نبض و ادرار که هریک در زکام‌ها و نزله‌های گرم یا سرد متفاوتند.

خودداري از درمان‌های گیاهی نادرست و زیان‌آور

اين متخصص طب سنتي افزود: بسیاری ازبیماران با کمی دقت می‌توانند برخی معیارهای مطرح شده برای تشخيص گرمی یا سردی نزله و زکام را در مورد خود تشخیص دهند و از انجام درمان‌های گیاهی نادرست و زیان‌آورخودداری کنند.

وي گفت: رقیق وآبکی بودن ترشحات، بی‌رنگی یا زرد بودن ترشحات، ایجادخارش، سوزش و گزش درمخاط بینی و راه‌های هوایی و پیدایش سرخی چشم وچهره همراه با احساس حرارت درآنها از نشانه‌هاي گرمی نزله است که در این صورت، مصرف مفرده‌های دارویی وغذایی با طبیعت گرم زیان‌آور شمرده می‌شود.

مفرده‌های ممنوع در زکام و نزلۀ گرم

به گفته اين متخصص طب سنتي ایران، برخی ازاین مفرده‌های ممنوع در زکام و نزلۀ گرم عبارتنداز سیر و پیاز تند، زنجبیل و دارچین، عسل و غذاهای پرادویه و تند.

درمان‌هان مناسب نزله و زکام گرم

آش جو یا سوپ جو همراه با ماش و اسفناج و شلغم و زرشک و آلوبخارا (و البته بدون شیر و قارچ) و همچنین خوراک آب‌پزی شامل کدو، به و گشنیز، از غذاهای مناسب در زکام و نزلۀ گرم هستند که دکتر انوشيرواني به مصرف آنها توصيه کرده است.

همچنین جوشاندۀ عناب، دمنوش گل بنفشه یا گل پنیرک یا گل خطمی، لعاب بهدانه نيز از درمان‌های ساده و مناسب نزله و زکام گرم است اما به توصيه اين متخصص طب سنتي ایران، بیماران بهتر است از خوددرمانی با گیاهان دارویی پرهیز کنند و با مراجعه به درمانگاه‌های طب سنتی در دانشگاه علوم‌پزشکی، از درمان تخصصی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این رشته برخوردار شوند.

وی تاکید کرد که در حال حاضر در صورت اثبات نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی براي نمونه در فارنژیت باکتریال یا سینوزیت باکتریال یا اوتیت مدیا در کودکان، اصرار بر درمان با طب سنتی و گیاهان دارویی و انجام اعمالی مانند حجامت نادرست و زیان‌آور است
 


منبع : http://www.mohsenhassomi.blogfa.com/

TOP