در این مقاله آموزش قصد داریم تا در مورد نگهداری از سپتیک تانک ها به شما کاربران عزیز توضیح بدهیم ، یک سیستم سپتیک در واقع سیستم تصفیه فاضلاب های محیطی با کارایی بالا و با پر شدن خودکار هستند از آنجا که سیستم های سپتیک پساب های خانگی را به صورت متمرکز تصفیه و دفع می کند، اغلب آنها بسیار اقتصادی تر از سیستم های تصفیه فاضلاب شهری هستند، و در واقع اندازه آنها کوچکتر است و در مصارف های ساختمانی و شهری کاربرد دارد. سیستم های سپتیک همچنین طراحی بسیار ساده ای دارند که این خصوصیت آنها را در کل کم هزینه تر و نصب و نگهداری آنها را مقرون به صرفه کرده است. با استفاده از فرآیندهای طبیعی برای تصفیه فاضلاب های درجا، معمولا از این سیستم در حیاط خلوت های ساختمان ها استفاده می شود و نیاز به خطوط لوله کشی فاضلاب ندارد. بنابراین هزینه آنها کاهش یافته و اثر مخرب کمتری نیز دارند.

نحوه نگهداری از سپتیک تانک

 

یک سیستم سپتیک از دو قسمت عمده تحت عنوان مخزن سپتیک و یک محدوده زهکشی تشکیل شده است. این سپتیک تانک یک جعبه نگه دارنده آب است که معمولا از بتن و یا فایبرگلاس ساخته می شود و در ابتدا و انتهای آن یک ورودی و خروجی قرار داده شده است. جریان های فاضلاب ناشی از منازل ساختمانی به کمک لوله فاضلاب به این مخازن ریخته می شود. این سیستم سپتیک تانک فاضلاب را بصورت طبیعی و به کمک نگهداری آن به مدت زمان کافی و به صورت مجزا ببین مواد جامد و مایع تصفیه می کند. جریان فاضلاب درون مخزن سه لایه تشکیل می دهد. لایه اول شامل مواد جامد سبک تر از آب هستند که به صورت کف بر سطح آب شناور می شوند (مانند مواد نفتی و گریس). جامدات سنگین تر از آب در قسمت پایینی مخزن ته نشین می شوند و تولید لجن می کند. لایه میانی محتوای مخزن نیز شامل آب تصفیه شده است.

نگهداری از سپتیک تانک

اگر ما از کسانی هستید که از سیستم سپتیک تانک استفاده می کنید، آگاهی از قوانین نگهداری از سپتیک تانک برای شما بسیار با اهمیت است. اینکه شما بدانید که چه زمانی مواد جامد را از مخزن خارج کنید، یا اینکه کارایی سیستم شما در حالت بهینه قرار داشته باشد این سه فاکتور مهم باید رعایت شود:

  • تعداد افرادی که در آن محل زندگی می کنند و فاضلاب تولید می کنند.
  • مقدار فاضلاب تولیدی با توجه به تعداد افراد خانوار و مقدار آب استفاده شده
  • حجم جامدات موجود در فاضلاب که معمولا برخی از موارد حجم این فاضلاب ها را افزایش می دهند.

 اگرچه سیستم جذب کننده برای کارایی و نگهداری از سپتیک تانک مورد نیاز نیست اما شما باید موارد زیر را برای بالا بردن کارایی سیستم مد نظر قرار دهید:

  1. در اطراف زمین جاذب سیستم سپتیک تانک از راندن خودرو و تجهیزات سنگین جلوگیری کنید.
  2. از کاشتن درخت و گیاهان قوی در کناره زمین سپتیک تانک خودداری کنید، زیرا ریشه های آن باعث تخریب مخازن می شود.
  3. سطح زمین جاذب کناره ی مخزن را با بتن یا آسفالت نپوشانید. چمن بهترین پوشش برای اطراف این مخازن است زیرا علاوه بر زیبایی، اضافی آب را نیز در خود جذب می کند.