فاضلاب های صنعتی یا همان پساب های صنعتی حاوی انواع مختلفی از ناخالصی ها و مواد افزوده شده در طول فرایند صنعتی هستند. بسیاری از صنایع با توجه به نوع استفاده از آب و فرایند بهره وری خود پساب های متنوع و با غلظت های مختلفی تولید می کنند. بطور کلی پساب مربوط به هر صنعت مشخصات خاص خود را داشته و در طراحی سیستم های تصفیه فاضلاب باید این خصوصیات مد نظر قرار گیرند.

پساب های صنعتی و یا فاضلاب های صنعتی چیست ؟

 

خصوصیات شاخص برای پساب های صنعتی :

خصوصیات مختلفی که بعنوان شاخص برای پساب های صنعتی می توان ذکر کرد، شامل دمای پساب، غلظت آلاینده، سرعت جریان پساب، بوی پساب، و pH آن است که بطور مختصر هر کدام از این پارامترها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

عوامل تاثیر گذار بر کیفیت فاضلاب های صنعتی :

دمای پساب یکی از مشخصات بارز فاضلاب های صنعتی است که روند طبیعی تصفیه فاضلاب را مختل می کند. اساساً در بسیاری از صنایع، از آب بعنوان خنک کننده بویلرها استفاده می کنند. نمونه بارز این مورد استفاده از آب برای خنک کردن بویلرها در نیروگاه های تولید برق است. افزایش دما به خودی خود چند اثر بصورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد داشت. در فاضلاب های با درجه حرارت بالا، اصولا میزان اکسیژن و دیگر گازها در آن کاهش می یابد. در این حالت شرایط برای ادامه حیات آبزیان سخت شده و نهایتاً منجر به مرگ و میر آنها می شود. از طرف دیگر این فرایند منجر به عمل تصفیه غیرهوازی شده و به دلیل تخمیر شرایط بوی بد و تولید مواد اسیدی بر فاضلاب حاکم می شود.

مورد بعدی تاثیر گذار بر کیفیت فاضلاب های صنعتی غلظت مواد آلاینده است. اصولاً مواد آلاینده موجود در فاضلاب از طریق شکستگی یا سرریز در مخازن ذخیره سازی مواد وارد فاضلاب می شود، و یا جریان شستشو تجهیزات بعد از اتمام فرایند به درون فاضلاب نهایی ریخته می شود. در این حالت با توجه به استانداردهای حاکم بر فرایند صنعتی غلظت مواد آلاینده نیز متغیر است. با توجه به اینکه در صنایع از مواد مختلفی استفاده می شود، غلظت هرکدام تاثیرات خاصی مانند اسیدی بودن، قلیایی بودن، خورنده بودن و فرار بودن را به پساب تحمیل می کند که باتوجه به آنها سیستم تصفیه فاضلاب خاصی برای آنها تعیین می شود.  لازم به ذکر است که در فرایندهای صنعتی از اسیدهای معدنی و آلی و همچنین از مواد قلیایی قوی و ضعیف استفاده می شود، که طبیعتاً pH فاضلاب را تحت تاثیر قرار می دهند.

دیگر موردی که در فاضلاب های صنعتی زیاد چشمگیر است و منشاء بسیاری از مشکلات است، وجود گوگرد است. گوگرد به شکل سولفید در فاضلاب وجود دارد که در صورت اعمال شرایط غیرهوازی بر فاضلاب، میکرواورگانیزم ها سولفید را به سولفات کاهش داده و گونه ای بسیار خورنده است. البته با ادامه فرایند و وجود اکسیزن این سولفات ها به اسید سولفورک اکسید شده و محیط را اسیدی می کند که در این حالت بسیار خورنده است. پساب های حاوی گوگرد قبل از ورود به هر تصفیه خانه صنعتی باید عمل پیش تصفیه بر روی آن انجام گیرد. در ضمن گوگرد بهمراه متان از منشاء های اصلی بوی بد در فاضلاب ها هستند و گاز هیدروژن سولفید نیز بسیار سمی بوده و برای اپراتور طرح های صنعتی شدیداً خطرناک است.