سپتیک تانک چیست ؟

سپتیک تانک ها مخازن هایی هستند که در سایزها و شکل های مختلفی ساخته می شوند. از آنجا که فاضلاب ها بخصوص فاضلابهای صنعتی حاوی آلاینده های مختلفی از قبیل مواد جامد، چربی ها، مواد نفتی، و مواد شیمیایی هستند، بنابراین طراحی این مخازن نیز متفاوت خواهد بود. در واقع سپتیک تانک ها مخازنی هستند که جریان فاضلاب پس از عبور از یک مرحله پیش تصفیه وارد آنها می شود.

کاربرد سپتیک تانک ها :

از سپتیک تانک ها می توان در مشاغل و کسب و کارهای مختلف از قبیل، مدارس عمومی، هتل ها، دانشگاه ها و کارخانجات استفاده کرد، زیرا حجم این مخازن متغیر بوده و کیفیت کار آنها بالا است.

در سپتیک تانک ها عملیات تجمع فاضلاب صورت گرفته و به کمک یک پروانه یا پره که درون آن قرار دارد بهم خورده می شود. در این حالت مواد جامد و مواد سنگین به قسمت پایینی مخازن هدایت شده و بصورت یک لجن بخصوص ته نشین می شود. با توجه به اینکه درون فاضلاب باکتری ها و میکروارگانیزم های تجزیه کننده وجود دارند، عملیات تجزیه مواد درون فاضلاب شروع شده و منجر به تصفیه پساب می شود. در این مخازن مواد چرب و نفتی به دلیل کم بودن وزن مخصوص درون سپتیک تانک شناور شده و مواد سنگین تر ته نشین می شوند.

این مخازن مواد جامد و مواد معلق را از هم جداسازی می کنند و به کمک این روش مراحل تصفیه فاضلاب کمتر شده و فرایند تصفیه کوتاه تر خواهد شد. در قسمت انباره می توان انتظار داشت که موادی از قبیل نیترات، سولفیت، متان و دی اکسید کربن تولید شوند که ناشی از تجزیه هوازی مواد درون فاضلاب هستند. لازم به ذکر است که استفاده از این روش در تصفیه فاضلاب چندان پیچیده نبوده و فقط طراحی آن نیاز به دانش تصفیه فاضلاب مناسب می باشد.

انواع سپتیک تانک :

سپتیک تانک ها در حالت رایج به دو دسته مخازن بتنی و پلاستیکی دسته بندی می شوند. در مخازن بتنی پیمانکار در محل انجام تصفیه اقدام به ساخت مخزن نموده و با توجه به حجم آلاینده و همچنین غلظت مواد درون آن، حجم مخازن را تعیین می کند. اما در نوع پلاستیکی، مخزن در کارگاه بعد از سفارش توسط خریدار و تعیین شرایط مناسب مخازن توسط طراحان، طراحی و ساخته می شود و پس از آماده سازی شرایط مورد نیاز، مخزن به محل تصفیه منتقل می شود. نکته مثبت در مورد سپتیک تانک های پلاستیکی این است که با توجه به ساختار آنها، توسط مواد شیمیایی مختلف مورد حمله قرار نمی گیرد و خورده نمی شود. با توجه به اینکه در صنایع اغلب از سولفور استفاده می شود و درون فاضلاب آن نیز وجود دارد؛ این فاضلاب ها در شرایط غیرهوازی (مانند سپتیک تانک) تولید اسید سولفوریک و گاز هیدروژن سولفید می کند که بسیار خورنده هستند. اما مخازن پلاستیکی نسبت به این مواد مقاوم بوده و توانایی بالایی در تصفیه مواد گوگردی دارند.

مقایسه سپتیک تانک بتنی و پلاستیکی

در مورد طراحی محیطی و ساختار سپتیک تانک ها باید این نکته مد نظر قرار داشته باشد که محل قرار گرفتن مخزن نباید در مسیر عبور و مرور باشد و همچنین از ورود وسایل نقلیه به نزذیکی آن خودداری شود.