آموزش انواع دمنوش های گیاهی و معرفی خواص آن ها

ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با اثرات دمنوش های گیاهی با شما صحبت کنیم؛ زیرا زمستان و پاییز یکی از بهترین فصول برای استفاده از چای های گیاهی می باشد . در ادامه همراه ما باشید تا از چای های گیاهی اطلاعات بیش تری به دست آورید.

چای های گیاهی در فصل زمستان، هم به گرم کردن بدن کمک می کنند و هم برای بدن مفید هستند . از تنظیم قند خون گرفته تا اثرات آرام بخش، چربی سوزی، مقابله با میکروب ها ،‌ افسردگی، حالت تهوع و….

به صورت کلی چای های گیاهی، فواید بسیاری برای سلامتی دارند . البته نباید بیش از حد از آن ها استفاده کرد؛ زیرا روزانه نوشیدن بیش از ۲-۳ فنجان چای گیاهی، ممکن است منجر به مشکلات فشار خون شود . دکتر مروه گولونای از بیمارستان مدیکال پارک قاضی عثمان پاشا ، در مورد کاربرد برخی دمنوش های گیاهی در درمان بیماری ها به ما می گوید .

دمنوش های گیاهی را باید چگونه مصرف کرد ؟

همانند هر ماده غذایی دیگر،دمنوش ها نیز دارای فواید بسیاری برای بدن ما هستند؛ اما مصرف زیاد برخی مواد موجود در دمنوش ها ممکن است منجر به آسیب رساندن به بدن شود . از این رو هنگام مصرف، توجه به مقدار و مدت زمان دم کردن از اهمیت زیادی برخوردار است. همان گونه که مصرف زیاد آن اثرات سمی خواهد داشت، مدت دم کردن نیز نباید از ۳-۵ دقیقه بیش تر طول بکشد.

دمنوش های گیاهی به درمان کدام بیماری ها می توانند کمک کنند ؟

 

  • چای chai تنظیم کننده قند خون

این نوع چای حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال هایی است که در مقابله با سرطان و تقویت سیستم ایمنی نقش موثری دارند. استفاده از این چای به زنان در دوران پریودی نیز توصیه می شود. علاوه بر این چای chai  با اثر تحریک کنندگی آنزیم های هضم کننده و پانکراس علاوه بر تنظیم قندخون ، با ایجاد حس سیری به افزایش متابولیسم نیز کمک خواهد کرد.

  • چای سفید اکسیر جوانی

ضمن غنی بودن از کاتکین که سبب افزایش متابولیسم می شود، با تاثیر کاهنده روی سنتز چربی ، در صورت مصرف منظم به کاهش وزن هم کمک می کند . علاوه بر این چای سفید می تواند رادیکال های آزاد را نیز از بین ببرد. اگر به دنبال دم نوشی هستید که برای پوست نیز مفید باشد، باز هم همین چای را به شما پیشنهاد می دهیم. خواص دیگر آن شامل، حفظ سلامت قلب، کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می باشد.

چای سبز سوزاننده چربی

چای سبز با عنصر بیولوژیکی اپی-گالو-کاتکین–۳گالات (EGCG) موجود در ساختار خود، به افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن کمک می کند. در صورتی که چای سبز به طور مرتب مصرف شود در کاهش چربی زیر پوستی به ویژه  در ناحیه شکم موثر خواهد بود.  علاوه بر این نقش به سزایی در پیش گیری از تخریب DNA و سرطان داشته و در بدن علیه مواد مضر مشابه سپر عمل می کند .

  • چای زیرفون مقابله کننده علیه میکروب ها

چای زیرفون سنتی ترین روش درمان زکام و سرماخوردگی می باشد ، که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی علیه این بیماری ها تقویت کننده خوبی علیه سرفه کردن نیز می باشد . با محتوای خود از خارش ایجاد شده در گلو ممانعت کرده با اثر مسکن و ضدالتهابی خود به بازسازی نقاط تحریک شده نیز کمک می کند.

  • چای بابونه علیه افسردگی

چای بابونه با اثر تسکین دهی روی اعصاب به عنوان ضد افسرده طبیعی نیز شناخته می شود . در تسکین دردها و بحران های روحی دوران قاعدگی زنان نقش موثری دارد . با آلفابیسالولول و آزولن موجود در ساختارش علیه زخم و سوزش های معده و بیماری های مشابه نیز به خوبی عمل می کند و در نوزادان بزرگتر از ۶ ماه برای پیش گیری از اسپاسم های ناشی از گاز معده به کار می رود . نکته مهمی که باید در چای بابونه توجه شود این است که از آنجایی که گونه های مختلف بابونه سمی هستند ، انواع خشک شده ای که برای تهیه دمنوش به کار می روند باید از فروشگاه های مطمئن خریداری شده باشند .

  • چای رازیانه برای مادران و کودکان

چای رازیانه مناسب برای مادران و کودکان بالای ۶ماه می باشد . این چای با نرم کردن عضلات، مناسب برای اسپاسم بوده و ورم و باد را کم می کند . جالب است بدانید این چای،‌ شیر مادر را زیاد می کند و سیستم ایمنی را می تواند تقویت کند. در کودکان کم غذا که مشکل بی اشتهایی دارند در صورتی که به طور مرتب مصرف شود ،سبب افزایش اشتها خواهد شد .

  • چای نعناع برای تهوع

چای نعناع نیز خواص آنتی اکسیدانی فراوان دارد؛ با باکتری ها و تومورها جنگیده و از بدن محافظت می نماید. چای نعنا با اثر تسکین دهندگی در شرایط سوزش معده و حالت تهوع نقش مثبتی ایفا می کند و به همین دلیل برای کسانی که رفلاکس معده دارند، می تواند استفاده شود.

  • چای گل رز دشمن عفونت

با محتوای غنی از ویتامین های C ، B1 و B12 برای بدن آرامش فراهم کرده و جزء چای هایی است که سیستم ایمنی را به خوبی تقویت می کند. از این چای می توانیم برای درمان راشیتیسم و هم چنین به عنوان تصفیه کننده خون استفاده نماییم. چای گل روز حاوی ویتامین A نیز هست، به همین دلیل به سلامت چشم کمک بسیاری خواهد کرد.

  • چای مریم گلی

چای مریم گلی حاوی انتی بیوتیک های طبیعی است و به همین دلیل می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. در صورت تنفس بخار آن به تمیزی سینوس ها و ریه کمک می کند ؛ موثر در کاهش اسهال و کرامپ معد می باشد به تقویت حافظه  نیز کمک خواهد کرد . البته استفاده از این چای به نوجوانان در دوران بلوغ و به خانم های باردار توصیه نمی شود .

  • چای آرام بخش فرنجمشک ( وارنگ بو)

چای فرنجمشک خواص آرام بخشی دارد و برای درمان افسردگی نیز بسیار مفید می باشد. علاوه بر این به رفع مشکلات گوارشی از قبیل عدم هضم، باد معده، ورم و قولنج روده  نیز کمک می کند و به دلیل روغن فرار موجود در برگ هایش در مبارزه با ویروس ها به ویژه ویروس تبخال نقش به سزایی دارد. این چای به واسطه ماده روزمارینیک اسید موجود در ساختارش به افزایش کارایی مغز در یادگیری و ادراک کمک خواهد کرد.


منبع : https://kivimag.com

TOP