اگر این ۶ نشانه را دارید یعنی در مصرف قندها زیاده‌روی می‌کنید!

زیاده‌روی در مصرف محصولات شیرین و قندی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش بدهد، چون اساسا سطح التهاب در بدن به‌واسطه همین زیاده‌روی بیشتر می‌شود. التهاب مغزی در افراد مبتلا به افسردگی به‌طور کلی ۳۰ درصد بیشتر از انسان‌های دیگر است. این نکته را هم نباید فراموش کرد که زیاده‌روی در مصرف قندها، خلق‌وخوی شما را دائما بین حالت‌های بالا و پایین به نوسان می‌اندازد.


۱. شدیدا هوس خوردن قند دارید 


باور کنید یا نه، اعتیاد پیدا کردن به قندها کاملا امکان‌پذیر است. این اعتیاد طوری پیش می‌رود که هرچه محصولات قندی و شیرین بیشتری می‌خورید، اشتهای سیری‌ناپذیرتری به خوردن این محصولات پیدا می‌کنید. اگر رژیم غذایی شما حاوی محصولات قندی و شیرین زیادی باشد، واکنش‌های هورمونی پُر از نوسانی در بدن شما شکل می‌گیرند که ناگهان خلق‌وخوی شما را بالا می‌برند و ناگهان هم شما را بی‌حال می‌کنند. اگر متوجه شدید که دائما با هوس خوردن قندها مواجه هستید، این مشکل را نادیده نگیرید، چون ممکن است که هوس غیرعادی شما از نشانه‌های ابتلا به مشکلات جدی‌تر باشد. 


۲. برای راضی کردن خودتان باید محصولات قندی بیشتری مصرف کنید 


اگر بعد از مدتی احساس می‌کنید که میزان همیشگی استفاده از محصولات قندی دیگر نمی‌تواند شما را راضی کند و باید این میزان را افزایش بدهید، احتمالا به دردسر افتاده‌اید. درواقع در چنین حالتی، جوانه‌های چشایی شما نسبت به قندها بیش از حد مقاوم می‌شوند و این روند به‌صورت تصاعدی شدت بیشتری به خود می‌گیرد. به همین دلیل، شما مجبور می‌شوید که میزان قند دریافتی را روز به روز بیشتر کنید تا این جوانه‌های چشایی طعم لازم را احساس کنند. 


۳. اضافه‌وزن پیدا کرده‌اید 


شاید از شنیدن این جمله ناراحت شوید، اما باید بگوییم که اگر اخیرا با اضافه‌وزن مواجه شده‌اید، ضروری است که میزان استفاده از محصولات قندی و شیرین را کاهش بدهید. دلیلش هم این است که مصرف محصولات شیرین به‌تنهایی اشتهای شما را راضی نمی‌کند و درنتیجه شما را به مصرف هرچه بیشتر قندها وادار می‌سازد. مصرف بیشتر قندها نیز برابر است با دریافت کالری بیشتر و از آن‌جایی که هیچ پروتئین یا فیبری هم در این روند به بدن نمی‌رسد، قطعا هیچ احساس سیری‌ای هم به‌وجود نمی‌آید. متخصصان می‌گویند که وقتی قند بیش از حد وارد بدن می‌شود، بدن نیز به مرور زمان انسولین بیشتری تولید می‌کند و درنهایت شانس ابتلا به مقاومت نسبت به انسولین افزایش می‌یابد. 


۴. اغلب با نوسانات خلقی مواجه می‌شوید 


زیاده‌روی در مصرف محصولات شیرین و قندی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش بدهد، چون اساسا سطح التهاب در بدن به‌واسطه همین زیاده‌روی بیشتر می‌شود. یکی از مطالعات مهم The JAMA Network در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که التهاب مغزی در افراد مبتلا به افسردگی به‌طور کلی ۳۰ درصد بیشتر از انسان‌های دیگر است. این نکته را هم نباید فراموش کرد که زیاده‌روی در مصرف قندها، خلق‌وخوی شما را دائما بین حالت‌های بالا و پایین به نوسان می‌اندازد. 


۵. با جوش‌های پوستی مواجه شده‌اید 


مصرف محصولات شیرین و قندی با افزایش سطح انسولین در بدن همراه است، در حالی که بعضی از افراد نسبت به همین افزایش انسولین حساسیت دارند. این مساله باعث می شود که نوسانات هورمونی زیادی در بدن شکل بگیرند و درنهایت مشکلات پوستی خاصی مانند آکنه یا روزاسه به‌ وجود بیاورند. 


۶. با پوسیدگی دندان‌ها مواجه شده‌اید 


وقتی که باکتری‌های موجود در مواد غذایی بین دندان‌ها باقی می‌مانند، اسید خاصی ایجاد می‌شود که مشکل پوسیدگی دندان‌ها را به‌ وجود می‌آورد. این اسید با بزاق دهان ترکیب می‌شود و پلاک‌های مخرب را ایجاد می‌کند و زمانی که پلاک‌ها به‌ خوبی با کمک مسواک جدا نشوند، شانس پوسیدگی دندان نیز بالا می‌رود. زیاده‌روی در مصرف محصولات شیرین و قندی، یکی از دلایل پوسیدگی دندان‌ها است که عمدتا نادیده گرفته می‌شود.


منبع : https://www.salamatism.com

TOP