آشنایی با سود سوزآور مابع

سود سوز آور یک ماده شیمیایی قلیایی با نام شیمیایی سدیم هیدروکساید است. این ماده در حالت مایع با نام های، سود مایع، سود کاستیک و سود سوزآور مایع و حال جامد با نام های سود پرک، سود کاستیک پرک، سود سوزآور پرک، سود کاستیک شکری شناخته می شود. سود سوز آور تولید شده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. سود سوزآور جامد با استفاده از فرایند تغلیظ و تبخیر سود مایع تولید می شود. سود سوزآور مایع نیز در اثر هیدرولیز محلول آب و نمک طی فرایند کلر آلکالی تولید می شود.

سود سوزآور مایع در دو غلظت ۵۰% و ۳۰% موجود است . رنگ سود مایع بی رنگ، شفاف و بی بو است. سود سوزآور در آب به راحتی حل می شود . نقطه انجماد سودکاستیک مایع ۴/ ۴ درجه و نقطه جوش آن ۱۴۵ درجه سانتی گراد است. سودسوزآور مایع معمولاً پایدار است اما درصورت گرم کردن غیر پایدار می شود.

سود مایع واکنش پذیری بالایی دارد به طوری که این ماده اگردرمجاورت هوا قرار گیرد  به سرعت کربن دی اکسید موجود در هوا را جذب کرده و با آن ترکیب می شود.

این ترکیب، در  اثر تماس با پوست، دارای اثر خورندگی است و موجب سوختگی وآسیب های جبران ناپذیری بر پوست می شود. برای جلوگیری از اثرات سوزانندگی آن بر پوست، هنگام استفاده سود مایع باید موارد ایمنی کار با مواد شیمیایی به خصوص موارد ایمنی کار با سود سوزآور به دقت مورد توجه قرار گیرد.

سود سوزآور بعنوان یک ماده باز شیمیایی بسیار قوی در صنایع گوناگونی همچون صنعت ساخت خمیر کاغذ و کاغذ، ، صنعت تصفیه آب آشامیدنی ، منسوجات ، صابون‌ها و شوینده‌ها کاربرد دارد. یکی از مهمترین صنایعی که از سود سوزآور استفاده می کند صنعت تولید آلومینیم است.

سود سوز آور به دلیل خاصیت قلیایی که دارد حلال چربی است و در بسیاری از صنایع خصوصا صنایع غذایی به عنوان چربی گیر صنعتی جهت فرایندتمیزکاری تجهیزات و دستگاه ها استفاده می شود. سود سوز آور یکی از مهمترین مواد اولیه برای تولید مواد صابونی، مواد شوینده و همچنین مواد سفیدکننده و ضد عفونی کننده است.


منبع : http://shayankar.ir

TOP