آیا مصرف درست انرژی را می دانیم؟

امروز در خبر رادیو اعلام کرد که ایرانیان در مصرف برق رکورد شکستند! و این یعنی این که ما ایرانیان به درستی نمی دانیم چگونه از انرژی استفاده کنیم. از آنجا که در فصل گرما ابتدا وسایل سرمایشی و سپس وسایل روشنایی بیشترین مصرف برق را دارند، با چند راهکار ساده و کم هزینه و بعضا بدون هزینه می توان هم به جیب خودمان کمک کنیم و هم کمکی به سرمایه ملی و محیط زیستمان باشیم:

۱- با ایجاد سایه بان بر روی کولر های آبی و فن کولرهای گازی این وسایل را خنک نگه دارید.

۲- از درجه کند کولرهای آبی استفاده کنید و درجه کولرهای گازی را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم نمایید.

۳- همیشه به دنبال لامپ های اضافی روشن باشید و آن ها را خاموش کنید.

۴- استفاده از لامپ های رشته ای را به کلی فراموش کنید و از LED ها به جای لامپ های کم مصرف استفاده کنید. LED ها چند برابر کمتر از لامپ های کم مصرف انرژی مصرف می کنند. برای این که هزینه اولیه LED ها ممکن است برایتان زیاد باشد دوره ای و به تدریج نسبت به تعویضشان با لامپ ها کم مصرف اقدام کنید.

۵- از حد اکثر ظرفیت ماشین لباسشویی استفاده کنید و از وسایل پر مصرفی مانند اتو، جارو برقی، ماشین لباسشویی و … در ساعات اوج مصرف استفاده نکنید. (ساعات اوج مصرف تابستان ساعت ۱۲ تا ۱۶ و ۱۹ تا ۲۳ است)

۶- تلاش کنید از حداکثر میزان نور خورشید در منزل و محل کار بهره بگیرید.

۷- معمولاً شارژهای خود را در هنگامی که استفاده نمی شوند همچنان در پریز برق رها می کنیم. بدانید که در هنگامی هم که استفاده نمی شوند مقداری برق مصرف می کنند.

۸- هنگامی که از وسایل برقی مانند تلویزیون استفاده نمی کنید حتماً برق آن ها را به صورت کامل قطع کنید یا اصطلاحاً در حالت استندبای نباشند.

۹- قبض برق خود را همیشه بررسی کنید و میزان مصرفتان را با سال گذشته مقایسه کنید. همین طور که در عکس می بینید این مشترک توانسته مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته تقریبا نصف کند. که با تحقیق در مورد این مشترک متوجه شدیم که سال گذشته درجه کولر گازی بین ۱۸ تا ۲۰ درجه تنظیم می شده اما در سال جاری روی ۲۷ درجه تنظیم می شود.


منبع : http://sabzbashim.ir

TOP