خوراکی‌های مجاز و غیرمجاز هنگام ناشتایی

خوراکی‌های مجاز و غیرمجاز هنگام ناشتایی
 

غذا خوردن اهمیت بسیار زیادی در زندگی ما دارد. برای این که سالم غذا بخورید تنها به مصرف غذاهای مفید و اجتناب از غذاهای ناسالم فکر نکنید و همواره به یاد داشته باشید که زمان مصرف غذا به اندازه غذایی که می‌خورید حائز اهمیت است.
ممکن است شما یک غذای مفید را در زمان نامناسب مصرف کنید و به جای دریافت فواید و خواص آن، به بدن خود آسیب وارد کنید؛ بنابراین هنگام ناشتایی باید از خوردن خوراکی‌های اسیدی که به روده آسیب و منجربه عفونت معده می‌شود، پرهیز کنید و در عوض خوراکی‌هایی مصرف کنید که وضعیت هضم و گوارش‌تان را بهبود و جذب مواد مغذی را به حداکثر برساند.

ناشتایی

خوراکی‌های غیرمجاز هنگام ناشتایی

گلابی

شاید باور نکنید اما فیبر خام موجود در گلابی می‌تواند به مخاط ظریف معده آسیب وارد کرده و وضعیت معده را به شدت حاد کند. گلابی را ناشتا نخورید!

ادویه و ترشیجات

غذا‌های بیش از حد تند به سیستم گوارش آسیب می‌رساند هم‌چنین ترشیجات باعث آزاد شدن اسید معده و ایجاد اختلال در معده می‌شود.

شیرینی‌ها

اگر با معده خالی شیرینی بخورید، بدن نمی‌تواند در مدت زمان کم، به اندازه کافی انسولین تولید کند و قند خون را به حد نرمال برساند؛ بنابراین قند خون به طور ناگهان افزایش یافته و سبب بیماری‌های چشمی می‌شود.

موز

خوردن موز به صورت ناشتا، به طور ناگهان مقدار منیزیم در بدن را افزایش داده و سبب به هم خوردن تعادل منیزیم و کلسیم در بدن می‌شود و روی قلب و عروق اثر بی‌نهایت منفی دارد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی میوه‌ای اسیدی است. مواد درون گوجه با اسید معده واکنش شیمیایی داده و ژل غیرقابل حلی تشکیل می‌‌دهند که به راحتی منجر به تولید سنگ معده و زخم معده می‌شود.

پرتقال و مرکبات

مصرف پرتقال به صورت ناشتا، اسید معده را به مقدار بسیار زیادی افزایش داده، روی غشای مخاطی معده اثر نامطلوبی می‌گذارد و سبب ناراحتی‌های گوارشی و استفراغ می‌شود.

 

خوراکی‌های مخمردار

نان، شیرینی و سایر غذا‌های حاوی مخمر باعث افزایش مقدار مخمر طبیعی بدن می‌شود. سطح بالای مخمر منجر به مشکلات مختلفی مثل عفونت دهان، مری و فوران‌های پوستی می‌شود.

سبزیجات

سبزیجات منبع خوبی از اسید‌های آمینه، مواد معدنی و ویتامین‌ هستند اما مصرف سبزیجات به صورت ناشتا منجر به ناراحتی شکمی، سوزش سر دل و گاز بیش از حد می‌شود.

ماست

ماست و سایر محصولات لبنی تخمیر شده منبع خوبی از پروبیوتیک‌ها هستند اما وقتی با معده خالی مصرف می‌شوند، مقدار اسید هیدروکلریک به سرعت باکتری‌های مفید روده را نابود می‌کند.

نوشیدنی‌های سرد و گازدار

سرمای نوشیدنی‌های سرد مثل نوشابه و آب سرد، معده و روده را تحریک می‌کند و باعث انقباض روده، بیماری دستگاه گوارش و ایجاد مشکل در قاعدگی زنان می‌شود.

خوراکی‌های مجاز هنگام ناشتایی

آجیل

آجیل‌ها منبع قوی از پروتئین که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسید‌های چرب امگا3 هستند و برای رفع ناشتایی بسیار مناسب اند.

تخم مرغ

تخم مرغ علاوه بر تهیه آهن، مواد معدنی و ویتامین‌ها، سرشار از پروتئین است. مواد مغذی موجود در تخم مرغ برای تقویت حافظه مفید است و از ابتلا به بیماری‌های چشم پیشگیری می‌‌کند.

عسل

عسل یک منبع غنی از اسید‌های آمینه، ویتامین B و مواد معدنی متعدد است. سازگاری، بافت و خواص ضد میکروبی عسل باعث جلوگیری از بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و علائم بیماری‌هلی تنفسی را کاهش می‌دهد.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر ترکیبی از کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی ضروری و فیبر است که به عنوان منبع سوخت ایده آل برای شروع روز در نظر گرفته می‌شود همچنین فیبر به کاهش کلسترول بد کمک می کرده و باعث تنظیم فشار خون می شود.

گندم سیاه

گندم منبع غنی از ویتامین B، آهن و دیگر مواد معدنی به همراه پروتئین، فیبر محلول و غیرحلال است. بذرهای فیبری نه تنها سیستم گوارش را سالم نگه می دارند بلکه به حفظ سطح کلسترول سالم کمک می کنند.

بلوبری

بلوبری دارای ویتامین های A، C،E  و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که مانع از ایجاد رادیکال های آزاد که باعث ایجاد سرطان، بیماری های دژنراتیو، عفونت و پیری نابالغ می شود.

هندوانه

این میوه محبوب تابستانی حاوی ویتامین های A، B و C است هم‌چنین هندوانه دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که به عنوان فلاونوئیدها شناخته می‌شوند و اندام‌ها و بافت‌ها را از اثرات پیری و عفونت محافظت می‌کند.

نان آرد سبوس‌دار

هنگامی که نان، بدون مخمر پخته می‌شود، منبع خوبی از آهن، منیزیم و سلنیوم است که از کم خونی جلوگیری کرده و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند هم‌چنین فیبر موجود در نان سطح کلسترول را کنترل و از گرسنگی جلوگیری می‌کند.


نویسنده : فرنوش اکبری

منبع : http://www.kalleh.com

TOP