توصیه های پزشکی و تغذیه ای در ماه رمضان

 

توصیه های پزشکی و تغذیه ای در ماه رمضان

توصیه های پزشکی و تغذیه ای در ماه رمضان


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران با توجه به فرا رسیدن ایام ماه مبارک و با عنایت به اینکه این ماه زمان مناسبی برای برقراری تعادل غذایی در بدن است، رعایت برخی نکات تغذیه ای را به هموطنان توصیه کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، نکاتی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران مورد تأکید قرار گرفته است به این شرح می باشد:
– در این ماه در زمان افطار از مصرف غذاهای پرحجم و چرب خودداری کنید.
– بیشتراز مواد غذایی طبیعی مثل شیر، پنیر، نان، گردو، خرما و سبزیجات استفاده گردد.
– افطار خود را با چای ولرم و نان و پنیر باز کنید.
– با توجه به اینکه زولبیا و بامیه از جمله مواد قندی است که دراین ماه مصرف بیشتری دارد، لذا توصیه می گردد علاوه بر مصرف کم این مواد از خرما و کشمش به عنوان مواد جایگزین استفاده گردد.
– همچنین توصیه می شود هنگام سحری از مصرف غذای شیرین و پرخوری خودداری گردد و برای جبران کمبود آب و املاح مورد نیاز بدن ( در فاصله زمانی بین سحر تا افطار ) به جای مصرف غذاهای چرب و شیرین از میوه و سبزیجات استفاده شود.

همچنین رییس موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل با اشاره به اینکه بهتر است که در وعده سحری از غذاهای سرخ کرده استفاده نکنیم، گفت: اگر در افطار و سحری از غذاهای سنگین استفاده می کنید حتما تا دو ساعت بعد نخوابید.
دکتر سید اشرف الدین گوشه گیر با توصیه به اینکه افراد در ماه مبارک رمضان در حد تعادل غذا میل کنند، گفت: با توجه به اینکه مدت زمان زیادی تا افطار وجود دارد توصیه می شود روزه داران در سحری مقدار بیشتری مایعات بنوشند تا غلظت خونشان بالا نرود و کمتر احساس تشنگی کنند. وی با تاکید بر اینکه در هر وعده از یک نوع غذا بیشتر استفاده نکنیم و غذا را خوب بجویم ، افزود: بهتر است از مصرف غذاهای پروتئینی، چربی زیاد و زولبیا و بامیه خودداری کنیم.
دکتر گوشه گیر با اشاره به اینکه بهتر است که در وعده سحری از غذاهای سرخ کرده استفاده نکنیم، گفت: توصیه می شود با نعمت های خوب پروردگار مانند عسل، خرما روزه‌ ی خود را باز کنیم و اگر افراد در افطار و سحری از غذاهای سنگین استفاده می کنند حتما تا دو ساعت پس از صرف غذا نخوابند.


منبع : https://daroshafa.aqr.ir

TOP