رابطه بین سردردها و تغییرات هورمونی زنان

هورمون استروژن ، هورمون استروئیدی جنسی زنانه است که افزایش یا کاهش آن در بدن زنان عوارض زیادی برای سلامت آنان به دنبال دارد و میگرن نیز بیماری شایعی است که اگر به سراغ کسی برود دردهای وحشتناکی را در ناحیه سر به فرد تحمیل می کند. ارتباط بین سطح استروژن در حوالی روزهای قاعدگی و تشدید شدن بیماری میگرن

به گزارش سایت پزشکان بدون مرز، محققان مرکز پزشکی کالج آلبرت انیشتین در نیویورک سیتی دریافتند زنانی که مبتلا به سردردهای شدید میگرنی می شوند ، در روزهای قبل از شروع عادت ماهانه ، سطح هورمون استروژن شان در مقایسه با سایر زنان به سرعت اُفت می کند.

دکتر جلنا پاولوویک ، سرپرست تیم تحقیق ، در این باره می گوید : «این نتایج نشان می دهد که فرایندی همزمان موجب ارتباط کاهش استروژن و میگرن دوره عادت ماهانه است. کاهش سریع تر استروژن می تواند زنان را در برابر عوامل بروز حملات میگرنی نظیر استرس ، کم خوابی و مواد خوراکی آسیب پذیر کند.»

در این مطالعه ، محققان به بررسی نمونه های ادرار ۱۱۴ زن مبتلا به میگرن و ۲۲۳ زن بدون میگرن با میانگین سنی ۴۷ سال پرداختند. سطح استروژن در بین زنان مبتلا به میگرن در روزهای قبل از شروع عادت ماهانه ۴۰ درصد کاهش یافته بود ، در حالیکه در زنان بدون سردرد میگرنی این میزان اُفت تا حدود ۳۰ درصد بود.

طبق این مطالعه ، هیچ الگوی مشابه دیگری در مورد سایر انواع هورمون ها مشاهده نشد.

پاولوویک در ادامه عنوان کرد: «باید مطالعات آینده بر رابطه بین سردردها و تغییرات هورمونی روزانه متمرکز شود.»

به گفته محققان، سردردهای میگرنی در بین زنان شایع تر از مردان است. معمولا حملات میگرنی با حالت تهوع ، استفراغ و حساسیت به نور ، صدا و بو هم همراه هستند.


منبع : http://www.article.pezeshk.us/

TOP