سنگ شکنی با موج (SWL) چیست؟

کلیه‌ به همراه ریه‌ها، کبد و روده، اعضای اصلی سیستم دفعی بدن را تشکیل می‌دهند. از طریق این اعضا بسیاری از فضولات متابولیسم مواد غذایی و سمومی که توسط سلول‌ها مصرف نشده‌اند دفع می‌گردد، عملکرد مناسب سیستم دفعی برای سلامتی کاملا ضروری است و به همین دلیل هر نوع ضعف در کارایی کلیه‌ها تاثیرات سریع و مستقیمی بر وضعیت کلی بدن دارد.

سنگ شکنی با موج (SWL) چیست؟

به گزارش سایت پزشکان بدون مرز، کلیه ها غددی به شکل لوبیا هستند که در قسمت پایین حفره شکمی، هر کدام در یک طرف ستون فقرات، درست زیر دیافراگم قرار گرفته اند و توسط دو یا سه دنده آخر محافظت می شوند ابتدا کلیه بیمار توس روش اولتراسوند عکس برداری می شود و پس از آن در صورت وجود سنگ کلیه ضمن تشخیص محل دقیق آن برای دفع، شکستن یا جراحی سنگ اقدام می شود. این مسئله خطرات واضح و بدیهی در بر دارد. امروزه این سنگ ها را به وسیله امواج خرد می کنند؛ دستگاهی که از امواج مافوق صوت استفاده می کند و امکان می دهد تا اکثر سنگ های کلیوی را از فاصله و بدون درد از بین ببرد، در این روش پس از شناسایی محل دقیق سنگ و ابعاد آن، پزشکان بیمار را آماده سنگ شکنی می کنند. تکنیک سنگ شکنی با امواج به این صورت است که با استفاده از یک مبدل انرژی در محیط مغناطیسی، مامران یا پرده ای که در دستگاه تعبیه شده با ارتعاش خود امواج صوتی قوی را ایجاد می نماید و با تمرکز دستگاه روی سنگ های کلیه یا حالب باعث شکستن آن ها می شود. علت عمده شکسته شدن سنگ ها در اثر این امواج، سخت بودن آن می باشد، پس از شکستن سنگ و تبدیل آن به شن ریزه به صورت طبیعی توسط جریان ادرار دفع می شود این روش فاقد خونریزی بوده و به مدت کمی بستری شدن نیاز دارد و هیچگونه دوران نقاهتی ندارد.

چرا سنگ کلیه ایجاد می‌شود؟

سنگ کلیه بر اثر زمینه آرتریتی، بی فعالیتی، پرخوری و تغذیه ناقص ایجاد می شود و در این رابطه عوامل کمکی نظیر اضطراب ، کار بیش از حد، قرار گرفتن در معرض گرما و سرما به مدت طولانی و … نیز نقش دارند. چای و قهوه نیز ایجاد اکسولری یعنی وجود اسید اکسالیک یا اکسالات ها در ادرار را تسریع می کند، نوشیدنی های شیرین و الکلی نیز مقدار کلسیم در ادرار را افزایش می دهند.

سنگ ها از طریق انباشته شدن اسید فولیک، اورات ها، اکسالات ها و فسفات ها به دور هسته ای که می تواند عفونت، خون، خلط، یا اپیتلیوم باشد تشکیل می شوند.  آن ها در صورت وجود بیماری های مزمن کلیوی امکان رشد دارند، بنابراین سنگ ها یکی از عوامل مسمومیت سلولی و محیط درونی هستند. برخی از سنگ های ادراری، دارای ریشه دارویی هستند و حتی آب های معدنی هم سنگ ساز هستند.

در این روش به ابزاری نیاز است که انرژی لازم را برای ایجاد شوک و همچنین انتقال آن به بدن را انجام دهد و وسیله ای هم جهت مشخص کردن مکان سنگ و تنظیم امواج جهت اصابت به سنگ لازم می باشد که از سونوگرافی یا ایکس ری استفاده می شود.

رفع سنگ کلیه با تکنولوژی جدید

دانشمندان با استفاده از تکنولوژی های جدید پزشکی در طول دو دهه اخیر، درمان سنگ های کلیه را راحت تر نمودند و حتی احتیاج به بستری شدن طولانی و بیهوشی نیست و در آینده هم روش های درمانی بهتر و سهل تر خواهد شد و می توان موارد پیچیده را حتی حل کرد و یا به سنگ ها دسترسی پیدا نمود که قبلا امکان نداشت و یا از تعداد سنگ ها و افزایش حجم و ابعاد آن ها جلوگیری نمود. از عوارض سنگ شکنی با موج یا (SWL) می توان به دردهای شکمی، خونریزی ادراری تا یک هفته که نمود بیرونی دارند و خونریزی اطراف کلیه و جمع شدن خرده سنگ ها، پشت سر هم در حالب در داخل بدن اشاره نمود.

در روش های درمانی بیماری مورد نظر فاصله ای بین ما و کشورهای دیگر نیست و در ایران از بهترین متدهای موجود در دنیا برای این منظور استفاده می شود. با کمک تکنولوژی های پزشکی در طول 30 سال گذشته، بالاتر از 90 درصد بیماران سنگ کلیه درمان شدند و هر روز این یافته تکمیل تر می شود و جوامع موجود قدم های بزرگی هم برای پیشگیری از این معضل از جمله اطلاع رسانی صحیح درباره علت های ساخت آن برداشتند.


منبع : http://www.article.pezeshk.us

TOP