تریکوتیلومانیا یا وسواس موکنی و راههای درمان

اختلال وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا جز اختلالات وسواس فکری عملی محسوب می شود. این اختلال می تواند سبب محرومیت فرد از فعالیت های اجتماعی و تفریحی مورد علاقه اش شود(برای اطلاع بیشتر در خصوص وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا اینجا را کلیک کنید).

اکثر افراد مبتلا به این اختلال احساساتی مثل افسردگی ، عدم جذابیت فیزیکی ، خجالت و احساس کم ارزشی را گزارش می کنند. توصیه می شود در صورت بروز این مشکلات با روان درمانگر کلینیک روانشناسی تماس حاصل نمائید چون اگر این روند ادامه پیدا کند علاوه بر مشکل وسواس موکنی مشکلات دیگر هم به این موضوع اضافه می شود(برای اطلاع بیشتر در این خصوص به روان درمانگر وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا کلینیک روانشناسی و نوروفیدبک نیک مهر مراجعه نمائید).

اختلال وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا به طور خاص با اختلالات افسردگی ، اضطرابی و دیگر رفتارهای کندن پوست ، ناخن جویدن ، لب جویدن و… همراه می شود به همین منظور باید علاوه بر درمان افسردگی و اضطراب و… به درمان این اختلال هم پرداخت.

بعضی از بیماران وسواس موکندن یا تریکوتیلومانیا از ابزاری مانند موچین برای کندن مو استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر موها را آنقدر دستکاری می کنند تا از ریشه شکسته شود. وقتی که موکنی انجام شد بیماران با توجه به رفتارهای اضافی از قبیل دستکاری مو در دست ، قرار دادن آن در دهان خود ، وارسی مو و ریشه آن و یا خوردن مو از همدیگر متفاوت می شوند البته برخی از بیماران نیز به سادگی موی کنده شده را دور می اندازند و به سرعت به کشیدن موهای بعدی ادامه می دهند.

در ارتباط با شیوع وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا می توان گفت که این اختلال شیوع بیشتر از آنچه که آمارها نشان می دهد ، دارد زیرا بسیاری از افراد این مشکل را از بقیه پنهان می کنند و کمتر در پی درمانی برای آن هستند.

در کل تریکوتیلومانیا یا وسواس موکنی در زنان ده برابر بیشتر از مردان گزارش شده است. البته این نکته نیز شایان ذکر است که وسواس موکنی در زنان محدودیت های بیشتری حاصل می کند. نوع وخیم تر و مزمن تر آن معمولاً در اوایل تا اواسط نوجوانی است و شیوع آن در بین کودکان پسر و دختر به طور برابر و یکسان است.

با توجه این که اختلال موکنی یا تریکوتیلومانیا اختلالی مزمن و بلند مدت است ، وسواس موکنی درمان نشده می تواند باعث اختلال در عملکرد افراد شود و عوارض خطرناکی را برای زندگی و سلامتی افراد در پی داشته باشد.

برای اینکه آگاهی خود را از اختلال موکنی افزایش دهید و بدانید آیا مبتلا به این اختلال هستید یا خیر می توانید به موارد ذیل توجه کنید:

1) روز و زمان هر باری که موکنی اتفاق می افتد را بنویسید.

2) مدت زمان هر بار موکنی را بنویسید.

3) تعداد موهای کنده شده در هر بار را بنویسید.

4) میل و اصرار به موکنی در شما چقدر قوی است؟ ( در مقیاسی ۰ تا ۱۰۰ رتبه بندی کنید)

5) مکانی که موکنی در آن رخ داده است کجا است؟ (خانه ، محل کار یا …)

6) شما در آن زمان درگیر چه فعالیتی بودید؟

7) قبل از موکنی در حین و بعد از آن به لحاظ هیجانی و فیزیکی چه احساسی داشتید؟

اگر موارد بالا در شما صدق می کند حتماً برای درمان مراجعه نمائید و یا به درمانگر وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا کلینیک روانشناسی و نوروفیدبک نیک مهر مراجعه کنید.

در رابطه با درمان اختلال موکنی یا تریکوتیلومانیا درمان های متعددی مطرح شده است از جمله درمانهای دارویی ، رفتار درمانی و… اما نتایج پژوهش های متعدد نشان می دهد که تعداد زیادی از مبتلایان با این روشها گاهی با پاسخ های درمانی مناسبی رو به رو نمی شوند. اخیراً پژوهشگران بر درمان هایی که بر نقش هیجان و تنظیم و مدیریت آن که در اختلال هایی مانند وسواس موکنی هست،  تاکید می کنند زیرا نتایج مطالعات قبلی صورت گرفته در رابطه با این موضوع نشان می دهد که افرادی که شدیدتر‌ موهای خود را می کنند، هیجانات منفی را با شدت بیشتری تجربه می کنند.

روان درمانی هایی با تمرکز بر هیجانها در کنار  نوروفیدبک و درمانهای رفتاری می تواند نتایج درمانی سود بخشی را برای افرادی که با این مشکل مواجه هستند، ایجاد کند.

کلینیک روانشناسی و نوروفیدبک نیک مهر آمادگی دارد پکیج های درمانی وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا را در رابطه با درمان وسواس موکنی و کندن پوست به افراد جویای درمان برای این مشکل ، ارائه کند.

این مطلب برای روان درمانگران وسواس مفید می باشد.


نویسنده : سارا شریفی پور

منبع : http://nikmehrgroup.com

TOP