راهنمای قدم به قدم برای شکل دادن به عادت‌های خوب

عادت‌ها بخش بزرگی از زندگی همه ما را تشکیل می‌دهند. آن‌ها می‌توانند خوب (برای مثال کمک به دیگران، ورزش صبحگاهی، انجام دقیق کارها و…) و یا بد (همچون دیر بیدار شدن از خواب، استفاده بیهوده از شبکه‌های اجتماعی و…) باشند. آنچه که مهم است، این است که همه ما در حال زندگی با این عادت‌های خود هستیم و ایجاد تغییر در آن‌ها به معنای ایجاد تغییر در زندگی ماست.
گاهی برخی از این عادت‌های ما به اندازه‌ای مخرب یا آزاردهنده هستند که قضد ترکشان را می‌کنیم. اما همان‌گونه که مشخص است برای این کار باید تلاش فراوانی را از خود نشان دهیم. چرا که عدم موفقیت در این کار باعث خواهد شد که این عادت نامطلوب هر روز به روز بیشتر و عمیق‌تر در ذهن و جان ما ریشه بدواند. پس اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، کتاب مورد علاقه خودتان را بخوانید، آگاه‌تر باشید و در کل آن‌گونه که دوست دارید زندگی کنید، باید بتوانید عادت های خوب خودتان را توسعه و فرم دهید.
خوشبختانه روند توسعه دادن و ایجاد کردن عادت های خوب بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که مردم فکرش را می‌کنند. اما این سادگی به معنای آسان بودن آن نیست! شما باید واقعا خواهان ایجاد یک تغییر باشید و به عادات جدید و مطلوب خود پایبند بمانید. در غیر این صورت درست هنگامی که قسمت سخت ماجرا آغاز می‌شود، از انجام آن منصرف خواهید شد.
در این مطلب قصد داریم تا روند ایجاد عادت های خوب را در کنار شما تمرین کنیم. برای آغاز یک عادت مطلوب که طالب آن هستید را در نظر بگیرید. هرچند که شاید عادت‌های زیادی به ذهنتان رسیده است که می‌خواهید سریع‌تر در خودتان به وجود بیاورید. اما در ابتدا صرفا بر روی یکی از آن‌ها تمرکز کنید و سپس به توصیه‌های زیر عمل کنید:

۱) با گام‌های بسیار کوچک آغاز کنید

این نکته خیلی مهمی است. عادتی را که قصد انجامش را دارید با قدم‌های کوچک آن آغاز کنید. برای مثال در ابتدا فقط برای ۵ دقیقه ورزش کنید، یا صرفا ۱۰ دقیقه مطالعه کنید، یا فقط یک سبزی در روز میل کنید و یا هر کار دیگری صرفا برای چند دقیقه. اگر شما با قدم‌های کوچک آغاز کنید، موفق به عبور از سخت‌ترین مرحله، یعنی قدم آغازین برای ایجاد تغییر، خواهید شد.
افراد متعددی کار خود را با قدم کوچکی مانند “پوشیدن کفش و رفتن به بیرون از خانه” آغاز کرده‌اند و به مرور زمان، عادت پیاده‌روی و انجام ورزش دو به صورت روزانه را در خود پدید آورده‌اند. فراموش نکنید که بزرگ‌ترین تغییرات از کوچک‌ترین گام‌ها آغاز می‌شود. پس تنها کافی است که کار خود را با یی از این گام‌های کوچک آغاز کنید.

آغاز عادت‌ها
۲) سایر انتخاب‌های دیگر را از میان ببرید

تصمیم بگیرید که تا یک ماه آینده در ساعت مشخصی از روز به فعالیت خاصی خواهید پرداخت. سپس در روز‌های آینده و در ساعات مشخص شده به هیچ چیز دیگری به جز همین کار در نظر گرفته شده حتی فکر هم نکنید! صرفا عادت جدید خود را آغاز کنید. برای این کار بهتر است نقطه آغازی را برای خود در نظر بگیرید. دوش گرفتن، مسواک زدن، نوشیدن یک قهوه و بسیاری از موارد روزمره دیگر می‌توانند نقطه آغاز مناسبی باشند. سپس از این نقطه آغاز برای عادت خود استفاده کنید. برای مثال ” درست پس از نوشیدن ۲۰ دقیقه مطالعه خواهم کرد”. نکته اینجاست که در ساعات تعیین شده در قدم اول، به هیچ وجه به کارها یا انتخاب‌های ممکن دیگری فکر نکنید.

۳) در قبال عادت جدید مسئول باشید

برای مثال روند انجام عادت خود را به یکی از دوستان و آشنایان خود گزارش دهید. این گزارش باعث خواهد شد تا حداقل به دلیل اطلاع‌رسانی به شخص دیگر، در قبال تصمیم جدید خود مسئول باشید. این مسئولیت فشار و انگیزه مضاعفی را برای پایداری در انجام عادت جدید دز شما به وجود خواهد آورد.

۴) عادت های خوب خود را تبدیل به یک سرگرمی کنید

انجام یک عادت جدید همیشه سخت و طاقت‌فرسا نیست. دنبال راهی برای جذاب‌تر کردن آن باشید تا با اشتیاق بیشتری به انجام آن بپردازید. برای مثال می‌توانید جایزه‌ای کوچک برای خود در نظر گرفته و پس از هر بار انجام آن به طور مرتب، به خود پاداش دهید. اگر شما بتوانید راهی برای جذاب‌تر کردن انجا عادت خود بیابید، احتمال موفق شدن در دستیابی به آن نسبت به زمانی که با تحمل سختی همراه باشد عادت بسیار افزایش خواهد یافت.

عادت‌ها و سرگرمی

۵) نسبت به عادت های خوب خود متعهد باشید

“چرا قصد رسیدن به این عادت را دارید؟” این سوالی است که در روز‌های ابتدایی باید به صورت فراوان از خود بپرسید. چه اهداف عمیق‌تری را دنبال می‌کنید؟ آیا قصد کمک به دیگران را دارید؟ یا این عادت صرفا برای خودتان و به منظور شاد‌تر بودن و سالم‌تر ماندن شماست؟ اگر انجام عادت صرفا به دلیل اجبار یا جالب بودن ظاهری آن باشد، ممکن است به سرعت برای شما خسته‌کننده و طاقت‌فرسا بنماید. پس هرگاه که به مراحل سخت ایجاد عادت خود رسیدید، اهداف و انگیزه‌های اولیه خود را یادآوری کنید تا تعهد شما مانع از ترک آن شود.

اکنون شما آماده هستید! هرچند اولین قدم نیز می‌تواند برای شروع کافی باشد اما برای تداوم و رسیدن به یک عادت باید در طول مسیر به تمامی مراحل توجه داشته باشید. فراموش نکنید که هیچ چیز در این جهان غیرممکن نیست! پس برای تبدیل شدن به کسی که می‌خواهید باشید، از همین لحظه تصمیم بگیرید و با قدم‌های کوچک و لبخندی بر لب مسیر خود را آغاز کنید.


منبع : https://payla.ir/blog/lifestyle

TOP