اسانس ها و کاربرد آن ها در صنایع غذایی

اسانس چیست ؟
اسانس ها ترکیبات شیمیایی پیچیده ی گیاهی و دارای عطر و طعم مخصوص و قوی هستند و از بافت های مختلف گیاهان استخراج می شوند . اسان ها در دمای محیط به سرعت تبخیر می شوند از این رو به آن ها مواد فرار نیز می گویند . برخی از اسانس ها قابلیت حل شدن در آب و الکل را دارا می باشند اما بیشتر اسانس ها جزء مواد نامحلول محسوب می شوند . ویژگی دیگر روغن های فرار و یا همان اسانس ها فسادناپذیری و قابلیت تقطیر آن ها است و این ویژگی اسانس ها را از روغن های پایدار متمایز می کند .
تاریخچه ی استفاده از اسانس ها
بشر از گذشته های دور از گیاهان خوشبو در مواد غذایی یا دارویی خود استفاده می نموده است . مصری ها هنگام استحمام از اسانس ها استفاده می کرده اند و برای اسانس های گیاهی خاصیت درمانی قایل بوده اند . همچنین هنگام مومیایی کردن اجساد از اسانس برخی از گیاهان استفاده می شد و این امر موجب حفظ جسد در برابر فساد می گشت . در ایران باستان نیز از اسانس ها استفاده های گوناگونی نظیر مداوای بیماری ها و معطر کردن اماکن مذهبی می شد . استفاده از عرقیات گیاهی در عصر حاضر بخشی از استفاده از اسانس ها از گذشته تا کنون در ایران است .
کاربرد اسانس ها
همانطور که پیش از این نیز گفتیم اسانس ها داری عطر و طعمی قوی هستند از این رو در صنایع گوناگون مانند صنایع غذایی و صنایع بهداشتی و آرایشی مورد استفاده واقع می گردند . اسانس ها خاصیت ضد عفونی کنندگی دارند از این رو می توانند موجب حفاظت مواد غذایی در برابر عوامل فاسدکننده شوند . اسانس ها طعم های گوناگونی دارند . برخی از آن ها شیرین برخی دیگر تلخ و برخی گس و یا سوزاننده هستند . از این رو استفاده از آن ها در مواد غذایی طعم های گوناگونی به آن ها می دهند . عطر خاص برخی از مواد غذایی نیز حاصل استفاده از اسانس ها می باشد .


منبع : http://negahtejarat.com

TOP